Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Lasipalatsin aukion piipun päälle rakentuu pesä

Huhtikuun lopulla ohikulkijat voivat seurata, kuinka japanilaisen taiteilija Tadashi Kawamatan Pesä vähitellen rakentuu Lasipalatsinaukiolle ja Bio Rex -elokuvateatterin katolle.

Kansainvälisesti arvostettu Tadashi Kawamata (s. 1953) on tuotannossaan keskittynyt paikkasidonnaisuuteen, löydettyihin materiaaleihin ja fyysiseen toimintaan. Lasipalatsin aukiolle taiteilija on suunnitellut pesän, jonka materiaalina on käytetty pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen paikallisista kodeista keräämiä tarpeettomaksi jääneitä puisia kalusteita ja huonekaluja. Kierrätetyt materiaalit ja paikalliset esineet ovat osa taiteilijan tekemää paikan historiaa ja asukkaita koskevaa tutkimusta.

Loiseläimen tavoin ikoniseen Lasipalatsiin kiinnittyvä Pesä imee energiansa 1930-luvun rakennuksen puhtaasta, valkoiseksi kalkitusta ulkopinnasta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

”Muodoltaan pesä on varsin orgaaninen ja luonnonmukainen suhteessa kaupunkitilan kovuuteen. Pesä on hyvin tuttu, mutta se kiinnittyy vieraaseen maisemaan, omituiseen paikkaan,” Kawamata selittää.

”Työskentelyni on rakentamisen, purkamisen ja uudelleen aloittamisen kiertokulkua. Tuntuu kuin se olisi vain yksi lähes neljäkymmentä vuotta jatkunut projekti, jota en koskaan saa päätökseen tai valmiiksi.”

Teos on osa taiteilijan eri puolilla maailmaa toteuttamien töiden sarjaa, jossa hän lisää kerroksia ja rakennelmia kaupunkitilaan tai luontoon.

Ulkoilmanäyttely avautuu 7.5. ja on nähtävillä 4.9. saakka, jolloin teos puretaan ja siihen käytetty materiaali palaa kiertoon.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lähde: AmosRex

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.