Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Lentoyhtiöiden takaisinmaksuissa on mennyt tolkuttoman kauan

ECTAA (European Travel Agents’ and Tour Operators’ Associations) on jälleen kerran nostanut esiin joidenkin lentoyhtiöiden koronan vuoksi peruuntuneiden lentojen maksujen palautusongelmat.

Koronaviruspandemian alusta lähtien ECTAA on toistuvasti pyytänyt lentoyhtiöitä täyttämään hyvitysvelvoitteensa, jotta matkailuyritykset voivat maksaa hyvityksen edelleen asiakkailleen. Monet lentoyhtiöt eivät ole vieläkään hyvittäneet lippuja vaikka pandemian alkamisesta on jo vuosi.

Matkatoimistot ja matkanjärjestäjät ovat joutuneet erittäin ikävään välikäteen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

ECTAAn mukaan jotkut lentoyhtiöt ovat jopa julkisesti ilmoittaneet, että korvaukset on maksettu. On kuitenkin tullut ilmi, että hyvitykset on maksettu suorille asiakkaille, mutta ei matkatoimistoille ja matkanjärjestäjille.

Kilpailuviranomaisia on pyydetty asettamaan lentoyhtiöille myönnettävien valtiontukien ehdoksi sen, että yhtiöt ovat maksaneet hyvitykset asiakkailleen. Veronmaksajilta saaduista miljardeista euroista huolimatta jotkut lentoyhtiöt kieltäytyvät edelleen maksamasta hyvityksiä matkayrityksille ja heidän asiakkailleen.

Nyt matkailualan yritykset ovat joutuneet vastaamaan syytöksiin palautusvelvoitteidensa laiminlyönnistä. Korvusten maksamatta jättäminen ei vahingoita ainoastaan asiakkaita, vaan se uhkaa vahingoittaa näiden matkailualan yritysten mainetta sekä vaikuttaa kielteisesti kuluttajien luottamukseen, mikä on ratkaisevan tärkeää, kun matkailu jälleen alkaa.

Myös suomalaiset matkanjärjestäjät joutuivat viime vuonna odottamaan palautuksia tuskastumiseen saakka. Ikkunapaikan tietojen mukaan muun muassa Aeroflotin, Aegean Airlinesin, Ukraine Airlinesin, TAP Air Portugalin ja myös Turkish Airlinesin palautuksia saatiin odottaa kohtuuttoman kauan.
Norwegianin palautuksien myöhäiseen ajankohtaan vaikutti myös sen omistuspohjan muutos.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

”Finnair ja Qatar Airways toimivat esimerkillisesti”, kiittelee Matkahaukan Petri Pohjonen. ”Sieltä saimme palautuksen kaikkien sääntöjen mukaisesti.”

”Nyt olemme saaneet suurimman osan palautuksista hoidettua. Joitakin pieniä on vielä jäljellä, mutta valtaosa on palautettu asiakkaille”, Pohjonen kertoo.

Pohjonen kiittelee myös asiakkaita, joista suurin osa oli harvinaisen ymmärtäväisiä ja kärsivällisiä.

 

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.