Pandemia on ajanut lentoyhtiöt keksimään uusia liiketoimia, joilla menetettyjä lentolipputuloja saataisiin edes jonkin verran paikattua.
Lentoyhtiöt ja lentoasemat ovat pakotettuja keksimään uusia tapoja monipuolistaa tarjontaansa sähköisillä kauppapaikoilla.
AirAsia on malliesimerkki lentoyhtiöstä, joka etsii uusia tapoja tehdä liiketoimintaa muuttumalla “digitaaliseksi lifestyle-brändiksi”. Lentoyhtiö on monipuolistanut tarjontaansa luodakseen yhtenäisen sähköisen kaupankäynnin alustan, joka perustuu teknologiaan ja olemassa olevaan dataan. Sen tavoitteena on, että vuoden 2024 loppuun mennessä 50 prosenttia sen tuloista tulee muista kuin lentämiseen liittyvistä tuloista. Lentoyhtiön strategia keskittyy kolmeen pääpilariin – matkustamiseen, sähköiseen kaupankäyntiin ja finanssiteknologiaan.
AirAsia Group Berhad on muuttanut nimensä Capital A Berhadiksi. Muutos kuvastaa konsernin kehittyvää liiketoimintastrategiaa, sillä se on sijoitusholdingyhtiö, jolla on salkussaan synergisesti toimivia matkailu- ja lifestyle-liiketoimintoja, jotka ovat nopeasti muuttaneet AirAsia-brändin paljon muuksi kuin pelkäksi lentoyhtiöksi.
Singapore Airlines aikoo kaksinkertaistaa sähköisen kaupankäyntinsä uuden, sähköiseen kaupankäyntiin erikoistuneen tytäryhtiönsä Pelagon avulla.
Se tuo kauppapaikalle ostettavaksi yli 200 erilaista kokemusta – nähtävyyksistä ja kaupunkikierroksista paikallisiin erikoisuuksiin.
Yhdysvalloissa JetBlue Airways esitteli Paislyn, matkasivuston, mistä voi varata ja ostaa muun muassa vuokra-autoja, hotelleja ja huvipuistolippuja.
Myös lentoasemat ovat perustamassa sähköisen kaupankäynnin alustoja, joista viimeaikaisia esimerkkejä ovat Toronto Pearson ja JFK International Air Terminal (JFKIAT), jotka molemmat ovat avanneet uudet digitaaliset markkinapaikat, joiden avulla asiakkaat voivat ostaa verovapaita tuotteita verkossa ennen lentoa.
Kuvassa Chanel-kauppa Heathrown lentokentällä.
Lähde: FutureTravelExperience
Jaa artikkeli: