Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Lufthansa Group teki voitollisen Q2:n

Lufthansa-konsernin huhti-kesäkuun tulos nousi vihdoin plussalle. Lentolippujen myynti on sujunut hyvin ja etenkin premium-luokkien täyttöasteet indikoivat liikematkustuksen elpymisestä.

Yhtiö on ilmoittanut palkkaavansa vielä tämän vuoden puolella lähes 5000 uutta työntekijää.

Konsernin liikevoitto oli toisella neljänneksellä 393 miljoonaa euroa. Edellisvuoden jaksolla oikaistu liikevoitto oli edelleen selvästi negatiivinen, -827 miljoonaa euroa. Oikaistu liikevoittomarginaali nousi vastaavasti 4,6 prosenttiin (edellisvuosi: -25,8 prosenttia). Nettotulos kasvoi merkittävästi 259 miljoonaan euroon (edellisvuosi: -756 miljoonaa euroa).

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Yhtiön liikevaihto oli toisella neljänneksellä 8,5 miljardia euroa, lähes kolminkertainen edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna (edellisvuosi: 3,2 miljardia euroa).

Vuoden 2022 ensimmäisellä vuosipuoliskolla konsernin oikaistu liikevoitto oli -198 miljoonaa euroa (edellinen vuosi: -1,9 miljardia euroa). Oikaistu liikevoittomarginaali oli ensimmäisellä vuosipuoliskolla -1,4 prosenttia (edellinen vuosi: -32,5 prosenttia). Liikevaihto kasvoi merkittävästi vuoden 2021 ensimmäiseen vuosipuoliskoon verrattuna 13,8 miljardiin euroon (edellisvuosi: 5,8 miljardia euroa).

Carsten Spohr, CEO of Deutsche Lufthansa AG:“Lufthansa-konserni on jälleen voitollinen. Tämä on vahva tulos puolivuotiskauden jälkeen, joka oli haastava sekä asiakkaillemme että työntekijöillemme. Olemme kuitenkin optimistisia tulevaisuuden suhteen. Olemme yhdessä ohjanneet yhtiömme pandemian ja siten historiamme vakavimman talouskriisin läpi. Nyt meidän on jatkettava lentotoimintamme vakauttamista. Tätä varten olemme ryhtyneet lukuisiin toimenpiteisiin ja panneet ne onnistuneesti täytäntöön. Lisäksi teemme kaiken voitavamme laajentaaksemme jälleen lentoyhtiöidemme premium-asemaa ja täten täyttääksemme asiakkaidemme odotukset ja myös omat vaatimuksemme. Aiomme edelleen vahvistaa asemaamme Euroopan ykkösenä ja siten säilyttää paikkamme alamme maailmanlaajuisessa huippusarjassa.”

Lähde: Lufthansa

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.