
Luksus nyt! Niche-matkailun mahdollisuudet ja trendit
Tavanomaisesti luksus liitetään tunnettuihin luksusbrändeihin, huomiota herättäviin, kalliisiin sekä erityislaatuisiin tuotteisiin ja palveluihin. Silti tämän päivän yhteiskunnassa käsitys luksuksesta on laajentunut kattamaan monenlaisia elämyksiä ja aineettoman luksuksen muotoja. Erityisesti luksusmatkailun kirjo saa jatkuvasti uudenlaisia, epätavanomaisia muotoja, jota kaiken kokeneet luksusmatkailijat tavoittelevat.
Luksusmatkailijat ovat kannattava ja houkutteleva matkailijaryhmä
Luksusmatkailumarkkinan arvioidaan olevan vuonna 2025 noin 1,2 biljoonaa dollaria. Se on iso siivu, josta kannattaa Suomen matkailutoimijoiden olla innostuneita. Luksusmarkkinan kokonaisuudessaan ennustetaan kasvavan nyt hitaammin kuin nopean kasvun (+5 %) vuosina 2019–2023.
Etenkin tavarapuoli sakkaa, mutta elämyshakuisuus kasvaa tässäkin markkinassa. Matkailun osalta tulevan kasvun arvioidaan perustuvan esimerkiksi luksusmatkailijoiden kiinnostuksesta yksilöllisiin ja eksklusiivisiin kokemuksiin, kestävän matkailun sekä erityisesti terveyden vaalimisen ja hyvinvointipalveluiden suosioon.
Läsnäoloa ilman agendaa ja mittarina tunnetason vaikutus
Kun kokeneilta, kaiken nähneiltä matkailijoilta kysytään, mikä on ollut merkityksellisintä tai mieleen painunein elämys matkoillaan, vastaukset eivät välttämättä sisällä suuria, erityisiä asioita. Näille hetkille on ominaista se, että silloin tuntee olevansa täysin virittynyt seuraan ja ympäristöönsä: on läsnä itselle ja toiselle, ehkäpä myös osana jotain suurempaa.
Luksusmatkailussa on yhä enemmän keskiössä se, millaisia tunteita matkalla herää kuin loputtoman bucket-listin suorittaminen. Yksi luksusmatkailun vuoden 2025 trendeistä on matka, jossa ei ole etukäteen varattua ohjelmaa tai aktiviteetteja. Sen sijaan annetaan sattuman puhua kohteessa, matka ilman agendaa.
Matka ilman suunnitelmia vaatii matkailun tuotteistamiselta uudenlaista näkökulmaa, yksi olennainen on helppo ostettavuus. Myös uni ja nukkumiskäytännöt jatkavat suosiotaan erityisesti wellness-matkailun trendeissä.
Luksusmatkailijalle tuntemattomampia kohteita ja gastronomiaa
Luksusmatkailijoille tärkeää on hyvä saavutettavuus ja kiinnostavat vielä tuntemattomat kohteet. Niukemmin matkustetut, nousevat alueet tarjoavat löytämisen tunteen ja olennaista kulttuurista aitoutta.
Luksusmatkailija ei tyydy pinnallisiin kokemuksiin – he haluavat syventyä esimerkiksi kohdemaan gastronomiaan. Miten olisi ruokamatkailun teemassa Artisokka pellolta pöytään -matka Espanjassa? Tai Unescon suojelemalla alueella laadukas Prosecco-reitti Coneglianon ja Valdobbianen kaupunkien välillä, Italiassa?
Personoidut lentokokemukset tai yksityiskuljetukset
Teknologian kehitys mahdollistaa entistä ympäristöystävällisemmän ja yksilöllisemmän tavan matkustaa. Pandemia-ajasta lähtien kysyntä täysin yksityisiä lentoyhteyksiä kohtaan on lisääntynyt. Uuden ajan pienlentokoneet voivat olla jopa ekologisempi vaihtoehto kuin reittilento. Lentämisessä tärkeää on helppous, sujuvuus ja mukavuus.
Viileys, seikkailu ja hidas matkailu nousussa
Kasvava painotus kestävyyteen muokkaa matkailumieltymyksiä, ja ympäristötietoiset matkailijat yhdistävät seikkailun ja luonnonsuojelun: esimerkiksi biodiversiteetin suojelua Pangatalan-saarella, Filippiineillä. Toisaalta taas viileä ilmasto houkuttelee erityisesti ja mahdollistaa erilaisten aktiviteettien miellyttävän kokemisen, Suomessakin.
Hidas matkailu on tekemässä paluuta, se tarkoittaa esimerkiksi laadukkaan junamatkailun tuotteistamista vaativille asiakkaille.
Niche-matkailun voi rakentaa monenlaisen matkailuteeman ympärille
Suomella on hyvät mahdollisuudet houkutella vaativia matkailijoita, myös Visit Finland panostaa kansainvälisessä markkinoinnissa niin uudempaan luksukseen kuin perinteisempäänkin.
Niche-matkailijat ovat kannattavia asiakasryhmiä ja luksusmatkailu voidaan rakentaa periaatteessa mihin matkailun teemaan hyvänsä. Uusimpana nousevat ”yhden kuukauden oleskelu” -matkat, jossa pääsee syvemmälle, vaikka korealaiseen elämänmakuun.
Kristiina Adamsson ja Mona Eskola
Kirjoittajat ovat Haaga-Helia ammattikorkeakoulun lehtoreita ja toimivat VIP – Kestävän luksusmatkailun osaamisverkosto-hankkeessa.
Mukana verkostossa on 22 monipuolista matkailun ja sen liitännäisalojen yritystä, kuten ravintoloita, majoitusta, matkanjärjestäjiä sekä ohjelma- ja opaspalveluita tarjoavia yrityksiä. Veturiyrityksinä toimivat The Hotel Maria ja Helsinki Citycopter. Verkostossa tutustutaan kumppaniyrityksiin ja luodaan yhteinen visio, tavoitteet ja toimintamallit. Hankkeen asiantuntijat tarjoavat koulutusta mukana olevien yritysten henkilöstölle tarpeiden mukaisesti. Verkoston lisäksi kehitetään myös tuotteistusta ja konsepteja kestävään luksusmatkailuun.
VIP – Kestävän luksusmatkailun osaamisverkosto -hanketta rahoitetaan EU:n Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027-ohjelman ESR+ -rahastosta. Lisätietoa hankkeesta: vip-osaamisverkosto
Jaa artikkeli: