Matkamessuilla yli 68 000 kävijää

Uusi matkailuvuosi alkoi taas ryminällä loppuviikon matkamessuilla. Aikaisempina vuosina talvi on alkanut viimeistään messuviikonloppuna, mutta tänä vuonna messuille päästiin pikkukengissä ja ennätysmäisissä plus-asteissa monen ulkomaalaisen näytteilleasettajan pettymykseksi.

Messuilla vieraili tänä vuonna 68 300 kävijää, eli nelisentuhatta enemmän kuin viime vuonna, jolloin luku oli 64 589.

Päiväkohtaiset kävijämäärät olivat:
Torstaina            6 489
Perjantaina       17 053
Lauantaina       28 106
Sunnuntaina    15 926

 

Messut alkoivat viime vuosien tapaan Matka Workshop -päivällä. Tilaisuus on erinomainen etenkin Suomeen tulleille ulkomaalaisille ostajille, sillä valtaosa workshop-pöydistä oli varattu Suomi-myyjille.
Workshop keräsi yhteensä 252 myyjää ja 290 ostajaa 45:stä eri maasta ennalta sovituissa tapaamisissa.

Ammattilaispäivänä torstaina Matkatieto-lava keräsi upean määrän ammattilaisia ja Business Forum oli suurempi kuin koskaan.

Messuilla oli mukana 997 näytteilleasettajaa 89 eri maasta.

Ensimmäistä kertaa tapahtumassa mukana olivat Mongolia ja Sierra Leone, mistä osastolla olivat mukana mm. Lucinda Kargbo Sierra Leonen turistitoimistosta ja nykyisin Espoossa asuva Nelson Mansaray, joka auttaa matkajärjestelyissä Sierra Leoneen.

Matkamessujen partnerimaa oli Viro, joka oli näyttävästi esillä 56 näytteilleasettajan voimin.

“Tunnelma messuhallissa on ollut välitön, ja messuvierailta saatu palaute Viron ja virolaisten näytteilleasettajien näkyvyydestä ja panoksesta vilpittömän positiivista. Saarenmaan menestys vastuullisuuskilpailussa kruunasi viikonloppuamme, ja on hienoksi esikuvaksi toisillekin virolaismaakunnille. Odotan mielenkiintolla partnerimaan statuksen vaikutuksia kevään matkailuintoon – virolainen matkailuväki toivottaa kaikki suomalaiset lämpimästi tervetulleiksi kylään ja löytämään Virosta yhä uusia inspiraation lähteitä,“ kommentoi Viron matkailunedistämiskeskuksen eli Visit Estonian johtaja Margus Sameli.

Thaimaan turistitoimiston Karuna Hellström ja johtaja Eurblarp “Ella” Sriphiromya houkuttelevat suomalaisia löytämään Thaimaasta uusia alueita. The Colours of Thailand on turistitoimiston lanseeraama sivusto, mistä voi eri värikoodein etsiä vinkkejä niin mm. Thaimaan luontokohteisiin sekä vinkkejä, miten thaimaalaisesta ruoasta pääsee nauttimaan.

Finnair aloittaa lennot Etelä-Korean Busaniin 30. maaliskuuta kolmella viikottaisella lennolla maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Lennot operoidaan A350-koneilla ja tunnelmaan pääsee jo lennolla, sillä tarjolla on korealaista ruokaa ja osa miehistöstä on korealaisia.  Busanin turistitoimiston Yoon Young-gi kuvassa vasemmalla odottaa jo kovasti suomalaisia eteläiseen Etelä-Koreaan nauttimaan niin kulttuurista kuin upeasta rannastakin.
Finnair aloitti lennot Etelä-Korean Seouliin vuonna 2008. Hyvän Korea-paketin saa yhdistämällä Busanin ja Seoulin lennot. Välimatkan voi taittaa luotijunalla, joka kestää kolmisen tuntia.

Naisenergiaa Etelä-Afrikasta. Africa Expertsin Jannika von Wielligh vasemmalla, Get Africa Travelin Elin Fosselie Paton toinen oikealla ja Tepa Rocklin Etelä-Afrikan suurlähetystöstä Helsingistä oikealla kertoivat maan lukuisista upeista matkakohteista.

Uruguayn lähetystön Santiago Alonso ja Gabriela Albarracin esittelivät ylpeänä suomenkielisen Uruguay-esitteen. Niitä voi tilata lähetystöstä.

Egyptin turistitoimisto sulki muutama vuosi sitten Tukholman toimistonsa, mutta sieltä tuttu mies, Dr.Mohamed El sherbeiny, palvelee pohjoismaisia asiakkaita nyt Kairosta. Matkailu Egyptiin on taas hyvässä nosteessa ja El sherbeiny muistuttaa, että ensi syksynä Kairon pyramidien tuntumaan avataan uusi upea historiallinen museo.

Norwegian Cruise Lines saa kuusi uutta riestilyalusta vuonna 2022. Ne rakennetaan Saksan sijaan Italiassa, kertovat Atlantic Linkin Lise Hvid Holm ja Norwegain Cruise Linen Business Development Manager Viveca Jerrestam.

Yhdysvaltain suurlähettiläs Robert Pence vaimoineen avasi USA-osaston. Nauhan toisessa päässä Discover America Finlandin puheenjohtaja Kalevi Kuutschin.

USA-osastolla kuulumisia vaihtoivat Marriott Internationalin Ville Marjamäki ja Hertzin Carolina Harjulin.

Malesia viettää Visit Truly Asia Malaysia 2020 -vuotta. Myös Sarawak viettää Visit Sarawak 2020 -vuotta. Kuvan keskellä turistitoimiston johtaja Sharzede Datu Hj Salleh Askor pitelee sylissään Sarawakin kansallislintua keisarisarvinokkaa. Vasemmalla Malesian turistitoimistoa Pohjoismaissa edustava Helen Eriksson ja oikealla  Rosbi Mamat Malesian lähetystöstä Hollannista.

Intian turistitoimisto sulki viime vuonna Amsterdamin toimiston, mistä käsin Suomea aiemmin hoidettiin. Nyt Euroopan toimisto on Frankfurtissa ja siellä on puolisen vuotta päällikkönä toiminut O.P.Meena.

Qatar Airwaysin Pia Dinan ja Discover Qatarin Julia Bertram kertoivat Qatarin monista uutuuksista. Dohan metro on nyt valmis ja käytössä on kolme linjaa, joista yhdellä pääsee myös lentokentälle. Metrossa on erilliset vaunut perheille ja yksin matkustaville, ja Julia muistutti, että naiset voivat käyttää perhevaunuja myös yksin matkustaessaan. Metrossa on myös ykkösluokka, missä kaikki paikalliset matkustavat, mutta jonne on pääsy kaikilla. Lippu normaaliin luokkaan maksaa noin 50 senttä ja ensimmäiseen luokkaan noin 2,60 euroa.
Qatarissa aukaistiin viime vuoden puolella myös upea kansallismuseo ja kaupunkiin on rakennettu ja rakenteilla monia stadioneita vuoden 2022 jalkapallon MM-kisaa varten.
Pia muistutti myös Qatar Airwaysin uusista lentokohteista. Suomalaisia kiinnostavat eniten Filippiinien Cebu, jonne lennot alkavat 8. huhtikuuta kolme kertaa viikossa ja Kambodzan Siem Reap, jonne lennetään 16. marraskuuta alkaen viisi kertaa viikossa.

Indonesialla oli tuttuun tapaan värikäs osasto esiintyjineen.

We Love Cruisesin myyntitiskeillä riitti asiakkaita jonoksi asti. Risteilymatkojen suosio ei näytä laantumisen merkkejä.

Messuhallien eri lavoilla riitti ohjelmaa ja ne keräsivät mukavasti myös kuulijoita.

Messuilla kävi 68 300 kävijää, mikä oli nelisentuhatta viime vuotta enemmän.

 

Kotimaan matkailu nosteessa

Matkamessujen kävijätutkimuksen mukaan kotimaan kohteiden perässä messuille tuli 60 % kävijöistä, ja 85 % kävijöistä kaipasi vinkkejä erityisesti kotimaan luontokohteista ja minilomista.

Matkamessuille tultiin unelmoimaan tulevista matkoista. 42 % kävijöistä tarkasteli erityisesti matkatarjouksia. Kevään ja kesän matkoille vinkkejä ja inspiraatiota haki 82 % kävijöistä.

Vastuullisuus kiinnosti kuluttajia, ja yli puolet kävijöistä koki saaneensa messuilta uutta tietoa ja inspiraatiota kestävistä ja ekologisista matkustusmuodoista, sekä luonnon monimuotoisuuden säilyttämisestä matkakohteissa.

Ensimmäistä kertaa Matkamessujen yhteydessä järjestettiin myös Maata pitkin –matkamessut.

 

Leena Aalto

 

Jaa artikkeli:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Tilaa uutiskirjeemme

Liittymällä Ikkunapaikan postituslistalle, saat uutiskirjeen lehtien ilmestymisen välillä, noin 8 kertaa vuodessa.

Haluatko kirjautua ulos?
X