Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Matkanjärjestäjille ja matkatoimistoille yritystukia yli 7 miljoonaa

Työ ja elinkeinoministeriön syyskuussa julkaiseman arvion mukaan pandemian hinta matkailualalle vuonna 2020 on noin 6,6 miljardia euroa matkailijoiden vähentyneen rahankäytön myötä. Vaikutukset ulottuvat myös pitkälle vuoden 2021 puolelle ja mahdollisesti vielä pidemmälle.

Vuoden 2020 toisella neljänneksellä edellisvuoteen verrattuna eniten tutkittavista aloista ovat poikkeustilanteen vuoksi kärsineet matkatoimistot ja matkanjärjestäjät, joiden liikevaihto laski 85,8 prosenttia, sekä majoitusala, jonka liikevaihto supistui 76,2 prosenttia.
Ravitsemistoiminnan liikevaihto laski 48,3 prosenttia.

Yritystuet kasvoivat huomattavasti jokaisella tutkituista toimialoista, mutta erot alojen välillä olivat suuria. Ravitsemistoiminnan yritystuet kasvoivat yli kuusikymmenkertaisiksi edellisvuoteen verrattuna. Majoitusalan tuet kasvoivat yli viisinkertaisiksi. Tukien kasvu oli merkittävää myös muilla toimialoilla: vesiliikenteen tuet 29-kertaistuivat, maa- ja rautatieliikenteen 18-kertaistuivat.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Matkatoimistot ja matkanjärjestäjät ovat saaneet yritystukia vuonna 2020 yli 7 miljoonaa euroa, kun ravitsemusala sai yli 106 miljoonaa.

Eniten tukea saaneiden yritysten määrä kasvoi ravitsemusalalla, jossa määrä 26-kertaistui.

Majoitus- ja matkatoimistoalojen yrityksistä neljännes sai tukea.

Maksettujen yritystukien kasvu oli yhteydessä liikevaihdon laskuun. Pääosin tuet ovat kasvaneet sitä enemmän mitä enemmän toimialan liikevaihto on laskenut. Tästä poikkeuksena ovat majoitusala ja matkatoimistot, joissa tukien kasvu on ollut vähäisempää, vaikka liikevaihdon pudotus on ollut raju.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Matkailun vähenemisestä kärsiviä aloja ovat erityisesti matkatoimistot, majoitus -ja ravintolapalvelut, lento- ja laivaliikenne, rautateiden ja linja-autojen kaukoliikenne, kulttuuripalvelut sekä urheilu- ja virkistyspalvelut.

Lue koko tutkimus tästä.


Lähde: TEM

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.