Hyppää sisältöön
· Riikka Krenn

Matkustajien määrä Helsingin laivareiteillä kasvoi yli 12 %

Vuonna 2023 Helsingin Sataman kautta kulkeneiden matkustajien määrä kasvoi edellisvuodesta yli 12 %.

Tavaraa kulki sataman kautta kaikkiaan 13,9 miljoonaa tonnia. Edellisestä, ennätyksiä rikkoneesta vuodesta rahdin määrä jäi 8 %. Aluskäyntejä kertyi vuoden aikana yhteensä 7 321 (-1,3 % vuoteen 2022 verrattuna).

– Olemme viime vuodet eläneet voimakkaasti muuttuvassa toimintaympäristössä ja vuosi 2023 oli Helsingin Satamassa kaksijakoinen. Matkustajaliikenne jatkoi palautumistaan, mutta samaan aikaan näkymät rahtiliikenteessä synkkenivät energiakriisin ja yleisen taloustilanteen heikkenemisen myötä, kertoo Helsingin Sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Vilkkainta Helsingin ja Tallinnan välillä

Helsingin Sataman kautta kulkeneiden matkustajien määrä jatkoi palautumista koronavuosista, joskin kasvuvauhti hiljeni vuoden loppua kohden. Linjaliikenteen ja kansainvälisen risteilyliikenteen yhteenlaskettu kokonaismatkustajamäärä oli 9,1 miljoonaa.

Linjaliikenteessä matkustajia kulki yhteensä 8,9 miljoonaa, mikä oli 12,2 % edellisvuotta enemmän. Vilkkain oli tuttuun tapaan Helsingin ja Tallinnan välinen reitti, jolla matkustajia kulki 7,2 miljoonaa. Tukholman reitillä kulki 1,5 miljoonaa ja Helsingin ja Travemünden välillä 166 000 matkustajaa.

Kansainvälisellä risteilykaudella aluskäyntejä Helsinkiin kertyi 90, mikä oli selvästi vähemmän kuin edellisenä vuonna. Silti kansainvälisiä risteilyvieraita kävi yhtä paljon kuin edellisenä kesänä, sillä alukset kulkivat täydempinä. Kaikkiaan Helsinkiin saapui 163 000 kansainvälistä risteilymatkustajaa.

Liikenteen näkymät vuoteen 2024

Matkustajaliikenteen osalta odotukset alkaneelle vuodelle ovat positiiviset.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Matkustajaliikenteessä kansainväliset turistit vielä osin puuttuvat laivareiteiltämme, mutta uskomme, että Tallinnan liikenteessä on edelleen kasvupotentiaalia. Samoin Tukholman reitti näyttää piristyvän, kun Viking Linen MS Cinderella palaa Helsinki–Tukholma-reitille maaliskuussa, Haapasaari kertoo näkymistä kuluvaan vuoteen.

Tavaraliikenteen puolella taloustilanne sanelee sataman vuotta. Suurin osa Helsingin Sataman kautta kulkevasta tavarasta on Suomen ulkomaankaupan yksiköityä tavaraliikennettä, eli rekoissa, perävaunuissa ja konteissa kuljetettua rahtia.

– Tavaraliikenteessä ainakin vuoden alku on tavanomaista hiljaisempaa, mutta toisella vuosipuoliskolla odotamme käännettä parempaan.

Lähde ja kuva: Helsingin Satama

 

>> Ikkunapaikka on nyt myös LinkedInissä

Ikkunapaikan päätoimittaja Riikka Krenn
Riikka Krenn

Riikka Krenn on Ikkunapaikan päätoimittaja, joka seuraa matkailualan tapahtumia tarkalla silmällä ja uteliaalla mielellä.