Matkustajien odotushallista ravintola

Helsingin päärautatieasema täytti tänä vuonna sata vuotta. Nyt asema on valmis kohtaamaan seuraavan vuosisadan entistä ehompana. VR Group on lähtenyt kehittämään asemaa aktiivisesti, mikä on alkanut näkyä loppuvuodesta myös asiakkaille. VR:n uusi palvelupiste avautui 10. joulukuuta länsisiivessä osana aseman laajempaa uudistusta.

Päärautatieasema on Helsingin ikoninen maamerkki ja Suomen ylivoimaisesti vilkkain matkustamisen ja liikenteen solmukohta. Aseman kautta kulkee päivittäin jopa 250 000 ihmistä.

Jani Jääskeläinen.

”Asema on säilyttänyt merkityksensä pääkaupungin ytimessä palvelemalla junamatkustajia, turisteja ja kaupunkilaisia vuosikymmenestä toiseen ajassa eläen ja tarpeisiin muuntuen,” kertoo VR Groupin kiinteistöyksikön hankepäällikkö Jani Jääskeläinen.

Entisen VR Groupin pääkonttorin tiloihin rakennetaan lähes 500 huonetta käsittävä Scandic hotelli. Loppuvuodesta työmaakylttejä on alkanut ilmestyä kertomaan hotellin rakennustöiden lisäksi myös aseman tulevista vaiheista.

”Käynnissä on kehityshanke, jossa uudistamme satavuotiasta asemaa huolellisesti. Haluamme tarjota asiakkaille uusia palveluita ja kehittää nykyisiä, jotta pystymme palvelemaan nykyistä paremmin myös viihtyisänä kohtaamispaikkana. Olemme keränneet aseman tulevaisuuteen liittyviä odotuksia ja näkemyksiä asiakastutkimuksin. Lisäksi olemme kuunnelleet asiantuntijoita ja tehneet tiivistä yhteistyötä Museoviraston ja muiden viranomaisten kanssa. Toteutamme aseman kaipaamaa peruskorjausta ja uudistamista arvokasta rakennusperintöä kunnioittaen.” Jääskeläinen kuvailee.

Palvelut aseman länsisiipeen

”Aseman uudistustyö tapahtuu vaiheittain useamman vuoden aikana. Keskushallissa remontoidaan tällä hetkellä liiketiloja uusia vuokralaisia varten niin sanottujen mutterikioskien takana. Myös VR:n lipunmyyntihalli, joka on alun perin ollut 2. ja 3. luokan matkustajien odotushalli, tulee uuteen käyttöön, siihen avataan noin 250-paikkainen ravintola,” Jääskeläinen selvittää.

VR:n palvelupiste muutti uusiin toimitiloihin länsisiipeen ja avasi ovensa asiakkaille 10. joulukuuta 2019.

Uudistuvat digitaaliset palvelut ovat tehneet omatoimisesta junalipun ostamisesta entistäkin sujuvampaa ja suositumpaa, ja myös Helsingin aseman uusittu palvelupiste pyrkii vastaamaan mahdollisimman hyvin asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin. Palvelupisteen tilat tukevat toimintamallia, jossa osa palveluneuvojista työskentelee entistä lähempänä asiakkaita asemalla ja laiturialueella. Uusissa tiloissa tuodaan esille kotimaisia matkakohteita ja vastuullisen junamatkailun monipuolisia mahdollisuuksia.

Samalla kun matkustamisen palvelut keskittyvät päärautatieaseman länsisiipeen, entiseen lippuhalliin, keskushalliin ja kellarikerrokseen suunnitellaan uusia tasokkaita kahvila- ja ravintolapalveluita viihtyisine terasseineen.

 

Teppo Viiperi

Jaa artikkeli:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Tilaa uutiskirjeemme

Liittymällä Ikkunapaikan postituslistalle, saat uutiskirjeen lehtien ilmestymisen välillä, noin 8 kertaa vuodessa.

Haluatko kirjautua ulos?
X