Hyppää sisältöön
· Leena

Messukeskus juhlii satavuotista tarinaansa

Suomen Messut Osuuskunta perustettiin 19.10.1919, heti Suomen itsenäistyttyä, edistämään suomalaista elinkeinoelämää.

Ensimmäiset messut järjestettiin startup-hengessä kesällä 1920 Johanneksen kirkon kentällä. Messuista kasvoi valtava kansanjuhla ja aikansa suurin mediatapahtuma. Messuvieraita tuli paikalle ympäri Suomea yli 120 000, melkein saman verran kuin koko Helsingissä oli tuohon aikaan asukkaita.

Messukeskuksen tie on sen jälkeen kulkenut Töölön kisahallin eli entisen messuhallin kautta Pasilaan, Suomen suurimmaksi tapahtumataloksi. Messukeskuksessa järjestetään vuosittain noin 100 yleisö- ja ammattimessua ja 2000 kokousta, kongressia, juhlaa ja yritystapahtumaa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Ensimmäisillä itsenäisessä Suomessa järjestetyillä messuilla kesällä 1920 puinen liukumäki nousi yleisön suosikiksi.

Satavuotisen tarinansa kunniaksi Messukeskus toi liukumäen yleisötapahtumiinsa uudelleen, portaiden ja hissin rinnalle. Liukumäki on käytössä liki kaikissa Messukeskuksen tapahtumissa juhlavuoden aikana. Uusi liukumäki oli käytössä jo matkamessuilla.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Juhlavuoden kunniaksi Messukeskus on uudistanut graafisen ilmeensä ja tuonut 100-vuotistunnuksen osaksi uudistunutta liikemerkkiään. Uuden ilmeen on suunnitellut Messukeskuksen graafikko Noora Westerlund. Osana uutta liikemerkkiä nähdään juhlavuoden tunnus: Messukeskus – Sata vuotta tapahtumien keskipisteessä.

Satavuotisteema näkyy myös muissa Messukeskuksen tiloissa. Juhlan kunniaksi eteläisessä sisäänkäynnissä sijaitseva Olohuone-kahvila uudistuu kertoen Messukeskuksen uudistuneesta brändistä. Olohuoneen on suunnitellut Messukeskuksen designer Mirjami Rissanen. Olohuonetta somistavat pilareihin kiedotut kukkakedot, jotka on solmittu käsityönä messumatosta. Palvelutiskin pinta on kotimaista, täysin kierrätettyä Durat-materiaalia ja Bolonin valmistama lattia niin ikään täysin kierrätettyä kudottua ekovinyyliä.

Helmikuussa käynnistyy juhlavuoden kampanja, jossa Messukeskuksen asiakkaat ja vaikuttajat eri aloilta kertovat, mikä merkitys tapahtumilla ja kohtaamisilla on ollut heidän elämälleen ja uralleen. Omilla tarinoillaan ovat mukana mm. Hakolan Oy:n luova johtaja Annaleena Hämäläinen, valtameripurjehtija Ari Huusela, yrittäjä Hans-Peter Siefen ja tubettaja Mike Bäck.

Juhlavuosi jatkuu maaliskuussa Messukeskuksen isännöimän Mesoaja Gaalan merkeissä. Gaalassa palkitaan vuoden messu- ja tapahtumaonnistumiset. Samalla avataan Messukeskuksen uudistunut ravintolamaailma ja Holiday Inn Helsinki – Expo täysin remontoituna.

Leena