Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Millenniaalit satsaavat lomilla itseensä

Yhdeksän kymmenestä suomalaisesta milleniaalista on valmis maksamaan matkoista jopa 50 % enemmän, jos ne tarjoavat mahdollisuuden itsensä kehittämiseen, selviää Hotels.comin® millenniaaleihin keskittyvästä jokavuotisesta Sukupolvi matkoilla -tutkimuksesta.

Kuluvana vuonna millenniaalit edistäisivät matkoillaan mieluummin mielenterveyttään (57 %), fyysistä kuntoaan (40 %) ja opettelisivat uusia taitoja (16 %) kuin rakastuisivat (13 %).

Japani, Yhdysvallat ja Thaimaa ovat suosikkikohteita uuden minän etsimiseen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Jopa 83 % suomalaisista millenniaaleista kertoo karttavansa lomillaan aurinkoa, merta ja täysihoitoa kehittääkseen itsestään parempaa versiota.

55 prosenttia on valmiita jättämään alkoholin, sosiaalisen median (47 %), meikkaamisen ja itsensä puunaamisen (44 %) sekä internetin (23 %) saadakseen matkasta irti kaiken mahdollisen.

Millenniaalien halu kokea uusia asioita tuo valtavirtaan yhä uudentyyppisiä lomia ja retriittejä. Vaikka perinteisemmät kielimatkat (42 %), valokuvaus- (41 %) ja kokkauskurssit (39 %) tulevat edelleen ykkösinä, haluavat itsensä kehittäjät tarttua myös epätavanomaisempiin tilaisuuksiin.

Vaihtoehtoiset lomat inspiroivat positiiviseen muutokseen myös arjessa.
Jopa yksi kymmenestä (13 %) kertoo myllänneensä päivittäiset rutiininsa uusiksi matkan jälkeen. Lähes puolet (49 %) kertoo tehneensä uramuutoksen tai perustaneensa oman yrityksen. Lisäksi 26 prosenttia aloitti uuden harrastuksen, 13 prosenttia muutti tyyliään ja neljännes (26 %) päästi irti myrkyllisestä pari- tai ystävyyssuhteesta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kaksi viidestä (41 %) pohjoismaalaisesta millenniaalista pyrkii matkustamaan entistä ympäristöystävällisemmin. Ympäristötietoinen matkustaminen on erityisen tärkeää suomalaisille nuorille aikuisille, joista jopa 58 prosenttia kertoo kokevansa asian tärkeäksi.

Yli kymmenesosa (13 %) suomalaisista milleniaaleista matkustaa vanhempiensa kanssa.

Suomalaiset eivät elä vain Instagramia varten – 54 % pitää sosiaalisen median kanaviensa päivittämistä loman aikana turhana

Suomalaisten milleniaalien suosituimmat lomatyypit ovat kaupunkiloma (34 %), rantaloma (21 %) ja seikkailumatka (13 %). Suosituimpiin matkakohteisiin lukeutuu New York (28 %), Tokio (19 %) ja Lontoo (19 %).

 

SUOSITUIMMAT ITSENSÄ KEHITTÄMISEEN TÄHTÄÄVÄT LOMAT JA KOHTEET

 

TOP 5 HYVINVOINTILOMAT
Onsen / kuumalähdeterapia 40%
Detox ja terveyskylpylät 26%
Mindfulness 26%
Meditaatio 22%
Stressinhallintaretriitit 22%

 

TREENAAJIEN TOP 5 LAJIVALINNAT
Vaeltaminen tai kävely 41%
Pyöräily 35%
Juoksu 22%
Surffaus 22%
Pilates 21%

 

TOP 5 IRTIOTOT HENKILÖKOHTAISTA KEHITTYMISTÄ ETSIVILLE
Itseluottamuksen rakentamiseen tähtäävä retriitti 43%
Vuorovaikutustaitojen kehittämiseen tähtäävä koulutus 40%
Elämänhallintaa edesauttava kurssi 32%
Tahdonvoimaa opettava kurssi 28%
Luovat aktiviteetit/leirit 22%

 

TOP 5 TAIDOT, JOTKA MATKAILIJAT TOIVOVAT OPPIVANSA LOMALLA
Vieras kieli 42%
Valokuvaus (Ei vain Instagram!) 41%
Kokkaus 39%
Paikallinen historia tai kulttuuri 35%
Uudentyyppinen urheilulaji 25%

 

TOP 5 MATKAKOHTEET ITSENSÄ KEHITTÄMISEEN
Japani 10%
Yhdysvallat 9%
Thaimaa 9%
Uusi-Seelanti 8%
Espanja 8%

 

 

 

Lähde: Hotels.com

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.