NDC puhutti FBTA:n syyskokouksessa       

Suomen Liikematkayhdistys ry FBTA kokosi yli kuusikymmentä aktiiviaan ensimmäiseen lähikokoukseen liki kahteen vuoteen. Tapahtumapaikka oli VR-Yhtymän pääkonttorin Iso Paja Helsingin Pasilassa. Edellisen kerran FBTA:n väki kokoontui lähituntumaan vuoden 2020 tammikuun Matka-messujen Hot Topics -sessioon, jolla tapaamisten on määrä jatkua myös tammikuussa 2022. Nyt asialistalla olivat sääntömääräisen vuosikokouksen edellyttämät asiat sekä työohjelmassa varsin pitkään jo puhuttanut aihe lentomatkakaupan ja liikematkapalvelujen jakelusta ja erityisesti NDC:stä eli New Distribution Capability -murroksesta.

 

VR:n matkustajapalvelujen johtaja Topi Simolan tervehdyksen sekä FBTA:n puheenjohtaja Pia Karin ja toiminnanjohtaja Sari Viljamaan avaussanojen jälkeen valittiin sääntömääräisen kokouksen puheenjohtoon Kesko Oyj:n Auni Karekari ja sihteeriksi Sari Viljamaa. Vuoden 2022 toimintasuunnitelma ja budjetti hyväksyttiin ja erovuorossa olleiden hallituksen jäsenten tilalle valittiin toimijat.

Suomen Liikematkayhdistys ry FBTA:n hallituksessa 1.1.2022 alkaen toimivat Tarja Tikkanen, Valtioneuvoston kanslia, Harriet Lemberg, Valio, Mirja Kivimaa, Outokumpu, Janne Aarniovuori, Amadeus, Pia Kari (puheenjohtaja) TietoEVRY sekä Satu Lerssi, Helsingin Yliopisto. Kuvasta puuttuvat Johanna Lampinen, Metso-Outotec sekä Gabriela Suortti, American Express GBT.

 

Hallituksen puheenjohtajana seuraavalle kaksivuotiskaudelle jatkaa Pia Kari (TietoEVRY) ja hallitukseen valittiin ostajajäsenet Harriet Lemberg (Valio), Satu Lerssi (Helsingin Yliopisto) Tarja Tikkanen (Valtioneuvoston kanslia). Mirja Kivimaa (Outokumpu) ja Johanna Lampinen (Metso-Outotec) jatkavat kaksivuotiskauden toiselle vuodelle.  Gabriela Suortti (Amex GBT) ja Janne Aarniovuori (Amadeus) valittiin partnerijäsenten omassa kokouksessa FBTA:n vuoden 2022 hallitukseen.

NDC on pitkän evoluution jatkumoa

New Distribution Capability (NDC) on jo useita vuosia vireillä ollut hanke. Se lanseerattiin vuonna 2012 ja jo 4. kesäkuuta 2013 pidetyssä IATA:n 69. yleiskokoustapahtumassa jäsenlentoyhtiöt vahvistivat tukensa NDC– hankkeelle. Sen tarkoitukseksi mainittiin luoda avoin XML-jakelustandardi tiedonkulkuun lentoyhtiöiden ja matkatoimistojen välille korvaamaan ja modernisoimaan jo kolme vuosikymmentä toiminut EDIFACT -standardi lentoyhtiöiden jakelukanavien välisessä tiedonsiirrossa.

Tämän mukaisesti Finnair kertoi viime syyskuussa uudistavansa jakelunsa kokonaan IATA NDC-standardin mukaiseksi. New Distribution Capability mahdollistaa Finnairin mukaan matkakauppaan entistä asiakasystävällisemmän, digitaalisen tavan toimia. Muutoksen vauhdittamiseksi Finnair ilmoitti perivänsä heinäkuusta 2022 lähtien lisämaksun EDIFACT-tiedonsiirtoon perustuvista varauksista. Nykykäytännön mukainen EDIFACT-jakelu ilmoitetaan päättyväksi Finnairissa vuoden 2025 lopussa.

Teknologian kehitys siivittää

FBTA:n syyskokouksessa aihetta otsikolla ”Liikematkapalvelujen jakelun muutos ja NDC” ansiokkaasti alustanut Amadeus Finland Oy:n Janne Aarniovuori totesi NDC:n olevan osa pitkän aikavälin evoluutiota. Kehityskulku alkoi jo 1960-luvun lentoyhtiökohtaisista varausjärjestelmistä ja 1970-luvun tietotekniikan CRS:stä laajoihin GDS:iin kuten Euroopassa Amadeus ja USA:ssa Sabre. 1990-luvulla tuli näyttämölle internet eli world wide web ja 2000-luvun alkuvuosina halpalentoyhtiöiden konsepti muutti tätä maisemaa mm. pilkkomalla palvelut ja niiden hinnat osiin. Kaiken katalysaattorina on ollut teknologian huima kehitys, mikä on tarjonnut uusia mahdollisuuksia, jotka ovat tänään sekä aikaisempaa helpompia että halvempia käyttää.

”NDC ei ole uusi jakelu- tai varausjärjestelmä, jonka tarkoitus olisi korvata tai ohittaa nykyiset GDS-järjestelmät kuten Amadeus, Sabre tai Travelport”, määritteli Janne Aarniovuori. ”NDC ei ole myöskään synonyymi suorajakelulle, mutta sen avulla mahdollistetaan uusia jakelukanavia lentoyhtiöille.”  Markkinoilla toimii yli 50 aggregaattoria eli digitaalista jakelijaa ja noin 70 IT-toimijaa. ”Kuitenkin 2/3 lentolipuista myydään maailmassa GDS:ien kautta.”  Aarniovuoren mukaan GDS:issa on mukana jopa 450 lentoyhtiötä, mutta NDC-kehitystyössä tällä hetkellä toimii noin 60 lentoyhtiötä.  ”Siis vielä pitkään toimitaan kahden järjestelmän kautta. Lisäksi lentoyhtiöt ovat omassa NDC-kehityksessään hyvin eri vaiheissa, mitä viime aikojen pandemia on osaltaan myös jarruttanut.” Mainittujen 60 NDC-lentoyhtiön joukossa on toki monia globaalistikin varsin keskeisiä ja Suomessakin tärkeitä yhtiöitä, myös Finnair.

FBTA:n syyskokouksen työohjelmassa NDC-paneelissa eri osapuolia edustivat moderaattori Janne Aarniovuori (vas.), Niko Ek, SAS, Jenni Suomela, Finnair, Jari Oinonen, CWT, Eija Kurttila, Telia ja Samuli Sakari, Amadeus .

 

Matkatoimistojen NDC-rooli

Matkatoimistot valmistautuvat tahoillaan NDC-sisällön toiminnallisuuksiin: varaaminen, hintahaku, muutokset rajoituksin, takaisinmaksut, lentojen lisäpalvelut, luottokorttimaksaminen jne. ”Teknologia kehittyy nopeasti. NDC-standardi on mm. saanut kaksi uutta versiota vuodessa ja uusia toimintamahdollisuuksia tulee standardiin vaiheittain”, sanoi Aarniovuori.

Matkatoimiston näkökulmaa valotti Jari Oinonen, CWT otsikolla: ”Miten NDC vaikuttaa liikematkatoimistojen tarjontaan?” Oinosen mukaan NDC:tä voi tarkastella joko tehokkuusnäkökulmasta tai palvelunäkökulmasta huomioon ottaen lisäksi erilaiset tunnistetut kohderyhmät. ”Asiassa on myös useita sidosryhmiä, joilla on omat intressinsä: lentoyhtiöt, jakelujärjestelmät, IATA, asiakkaat ja matkustajat, teknologiapartnerit jne. Nyt laaditaan palvelukokonaisuuksia, joihin entiset järjestelmät eivät taivu. NDC mahdollistaa monia uusia asioita ja paljon entistä joustavammin, tulee uusia aggregaattoreita ja myös uutta dataa.”

Janne Aarniovuori moderoi alustusten jälkeen paneelikeskustelun. Sen lentoyhtiönäkökulmia edustivat Finnairin Jenni Suomela ja SAS:n Niko Ek, matkatoimisto eli TMC-näkökulmaa CWT:n Jari Oinonen, GDS:ää Samuli Sakari, Amadeus Finland sekä liikematka-asiakasta ja matkustajaa edusti Eija Kurttila, Telia.

Asiakasyrityksen ja lentomatkustajan tarpeet

Eija Kurttila toikin vahvasti esiin asiakkaan näkökulmaa: ”Mitkä ovat tarpeet? Työhyvinvointi on Telialla tärkeää. Kun NDC:stä näkee, jos lento on myöhässä tai peruttu, tätä voisi matkustaja hyödyntää esim. tekemällä pitemmän työpäivän. Tätä tietoa ei GDS:ltä ole saanut. Lisäpalvelut ovat yhä hankalia, kun joka maassa on eri systeemit, päivärahat ja verottajan säädökset. Osa halutuista lisäpalveluista pitäisi siis veloittaa matkustajan henkilökohtaiselta luottokortilta.  Varauksen teko on ehkäpä se helpoin osa prosessia, mutta miten kaikki muu saadaan hoidettua: muutokset, raha, laskutus, raportointi jne.  Liikematkustajan kannalta ei lopulta ole suurta merkitystä, mistä vaikkapa hinnat tulevat, kunhan matkustuksen prosessi toimii varauksesta tilitykseen.”

Finnairin Jenni Suomela arvioi, että NDC tarjoaa liikematkakaupalle mahdollisuuden uudistua. Viimeistään 3-5 vuoden kuluessa sellaiset asiat kuin lisäpalvelut ja raportointi ovat mukana matkustajan näkökulmasta automatisoidumpina.
Samuli Sakarin arvio on, että etenkin nyt lähivuosien siirtymävaiheessa liikematkatoimiston rooli ja osaaminen vain korostuu, kun murros aiheuttaa uusia tilanteita, joiden osaaminen on matkatoimiston toimialaa.

FBTA:n Sari Viljamaa summasi keskustelun. ”Nyt kun vasta 60 lentoyhtiötä 450:stä on mukana maailmanlaajuisesti, keskustelua ja vuoropuhelua pitäisi lisätä, ei pelkästään jatkaa. Muutoin on olemassa riski, että monimutkaisuus vain lisääntyy.”

 

Eero Havia

Jaa artikkeli:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Tilaa uutiskirjeemme

Liittymällä Ikkunapaikan postituslistalle, saat uutiskirjeen lehtien ilmestymisen välillä, noin 8 kertaa vuodessa.

Haluatko kirjautua ulos?
X