Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Norwegianin 2019 tulos parani

Norwegianin koko vuoden 2019 tulos ja neljännen vuosineljänneksen tulos osoittavat, että yhtiön yksikkötuotot kasvoivat yhdeksän kuukautta peräkkäin.

Tehostaakseen toimintaansa yhtiö on lopettanut kannattamattomia reittejä Pohjoismaiden ulkopuolella ja sulkenut tukikohtia. Täsmällisyys on parantunut viimeisten kuuden vuosineljänneksen aikana. Vuoden 2019 neljännellä vuosineljänneksellä täsmällisyys parani 3,1 prosenttiyksikköä 82,6 prosenttiin.

Boeing 737 MAX -koneisiin ja yhtiön Dreamliner-koneiden Rolls Royce -moottoreihin liittyvät haasteet vaikuttivat lukuihin negatiivisesti. Vuoden 2019 tulos oli tappiolla 1,6 miljardia Norjan kruunua kun taas operatiivinen käyttökate ennen omistamiseen liittyviä kustannuksia (EBITDAR) kaksinkertaistui 6,5 miljardiin Norjan kruunuun.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Vuoden 2019 aikana Norwegian on vienyt läpi useita toimia kannattavuutensa parantamiseksi. Yhtiön sisäinen kustannussäästöohjelma #Focus 2019 onnistui ja koko vuoden aikana yhtiö saavutti 2,3 miljardin Norjan kruunun säästöt, joista neljännen vuosineljänneksen osuus oli 444 miljoonaa Norjan kruunua. Lisäksi yhtiö siirsi lentokonetoimituksia myöhemmäksi, myi lentokoneita, myi Bank Norwegianin osakkeet ja myi kotimaan toiminnot Argentiinassa samoin kuin keräsi uutta pääomaa vahvistaakseen likviditeettiään.

Vuosi 2019 oli haastava toimialalle, jolla on kova kilpailu, ja johon vaikutti maailman talouden epävarmuus. Norwegianille on aiheutunut merkittäviä lisäkustannuksia siitä, että Boeing 737 MAX -koneet ovat seisoneet maassa maaliskuusta 2019 lähtien ja yhtiön Dreamliner-koneiden Rolls Royce -moottoreiden ongelmat ovat jatkuneet. Yhtiö joutui siitä syystä vuokraamaan suurimman osan vuotta korvaavaa lentokalustoa välttääkseen matkustajille aiheutuvia peruutuksia ja myöhästymisiä.

Vuoden 2019 liikevaihto oli 43,5 miljardia Norjan kruunua, nousua kahdeksan prosenttia vuodesta 2018. Nousuun vaikuttivat korkeammat yksikkötuotot ja kasvaneet matkustajakohtaiset tuotot lisäpalveluista. Norwegianin strategisen painopisteen muutos kasvusta kannattavuuteen johti tarjottujen henkilökilometrien (ASK) yhden prosentin kasvuun kun taas yksikkötuotot nousivat seitsemän prosenttia. Käyttöaste oli 86,6 prosenttia. Yli 36 miljoonaa matkustajaa valitsi lentoyhtiökseen Norwegianin vuonna 2019.

”Vuonna 2019 alkoi uusi aikakausi, kun Norwegian muutti strategiakseen siirtyä kasvusta kannattavuuteen. Saavutimme tavoitteemme säästää 2,3 miljardia Norjan kruunua #Focus2019-ohjelman avulla samoin kuin useita talouteen liittyviä myönteisiä merkkipaaluja. Painopiste kannattavuuden saavuttamiseksi jatkuu NEXT-ohjelman avulla, kun rakennamme vahvan, kestävän ja kannattavan liiketoiminnan, josta hyötyvät asiakkaamme, työntekijämme ja osakkeenomistajamme”, sanoo Norwegianin talousjohtaja Geir Karlsen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

 

Lähde: Norwegian

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.