Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Nousevatko lentolippujen hinnat biopolttoaineeseen siirryttäessä?

Lentoyhtiöt joutuvat kiristyvällä vauhdilla investoimaan puhtaampiin polttoaineisiin, jotta saavutetaan nollapäästöt vuoteen 2050 mennessä.

Biopolttoaine on tunnetusti kalliimpaa ja sitä on toistaiseksi vaikea saada. Nyt pohditaan pitäisikö matkustajien osallistua talkoisiin maksamalla lentolipuistaan hieman enemmän – ja ovatko he halukkaita siihen?

Air France ja KLM ovat ilmoittaneet nostavansa lippujen hintoja, jotta ne voisivat kattaa kustannukset. Tammikuun alusta alkaen Ranska edellyttää, että kaikki Ranskassa tankkaavat lentoyhtiöt tankkaavat vähintään 1 % biopolttoainetta (SAF) koneisiinsa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Viime syyskuussa Bidenin hallinto ehdotti kestävän ilmailupolttoaineen verohyvitystä Build Back Better -ohjelman yhteydessä. Samaan aikaan Iso-Britannia ilmoitti tukevansa 180 miljoonalla punnalla kotimaista SAF-tuotantoa.

Eurooppalaisen verodirektiivin tarkistuksen myötä fossiilipohjaisen lentopolttoaineen vähimmäisverokanta on 10,78 euroa gigajoulea kohti, ja se nousee asteittain vuodesta 2023 vuoteen 2033. Sen sijaan uusiutuvan polttoaineen, SAF:n, verokanta pysyy nollaverokantana.

Nyt on nostettu esiin se, kuka kalliimman polttoaineen maksaa.

Euroopan komission liikenneosaston ilmailujohtaja Filip Cornelis sanoo, että on selvää, että lentolippujen hinnat nousevat, kun unioni pyrkii tekemään lentoliikenteestä vihreämpää.
“Olemme laskeneet, että SAF-mandaatti yksinään nostaa lentoyhtiöiden polttoainekustannuksia noin 3 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Se vaikuttaa lippujen hintoihin noin 1 prosentin verran”, Cornelis sanoi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Vuosisadan puoliväliin mennessä EU vaatii lentoyhtiöitä käyttämään vähintään 63 prosenttia SAF-polttoainetta, ja synteettisen petrolin osuus saa olla 28 prosenttia. Euroopan komissio arvioi tämän nostavan lentolippujen hintoja noin 8 prosentilla.

Technology in Society -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan matkustajat ovat valmiita maksamaan sitä enemmän, mitä enemmän lennon kasvihuonekaasupäästöt vähenivät. Kuitenkin kun hinnan nousuksi sanottiin olevan 15 prosenttia, valmius laski.

Vaikka kaukoliikenne aiheuttaa suurimman osan ilmailun päästöistä, yllättäen matkustajat, erityisesti naiset, olivat valmiimpia maksamaan korkeamman hinnan nimenomaan lähimatkoista eikä muutenkin kalliista kaukolennoista.

Selvää kuitenkin on, että suuri osa lentoyhtiöiden lisäkustannuksista valuu loppukuluttajalle eli matkustajalle.

 

Lähde: Simple Flying

 

 

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.