Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Olympiaterminaalissa siirryttiin maasähköön

Matkustajalaivoille tarkoitettu maasähköliitäntä valmistui Helsingin Eteläsatamaan, Olympiaterminaalin kupeeseen viime vuoden vaihteessa. Järjestelmän käyttöönotto viivästyi alkuperäisestä suunnitelmasta matkustusrajoitusten takia, mutta nyt testaukset on saatu tehtyä ja maasähkö on otettu laivaliikenteen käyttöön. 

Olympiaterminaalia käyttävillä Tallink Siljan aluksilla maasähköliitännät on toteutettu jo aiemmin vuosina 2018–2019.

Nyt kaikki ne reittiliikenteen alukset, jotka seisovat Helsingin Eteläsatamassa päivittäin, pidemmän ajan kerrallaan, ovat maasähkön piirissä. 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Maasähkö vähentää laivan satamassaolon aikana aiheutuneita ilmastopäästöjä merkittävästi, jopa 50–80 prosentilla. Kun laivat saavat laiturissa ollessaan sähkön maista, ei apukoneita tarvitse pitää päällä sähköä tuottamassa. 

Maasähkön käyttö satamassa on meille tärkeä askel kohti hiilineutraalia satamaa vuoteen 2035 mennessä. Olemme lähiaikoina myös aloittamassa useita vastaavia maasähköinvestointeja muihin satamanosiin”, kertoo Helsingin Sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari.

Eteläsataman maasähköprojekti on EU:n osittain rahoittama TWIN PORT IV hankkeessa. Lisäksi Helsingin Satama on lähiaikoina toteuttamassa useita hiilineutraaliutta tukevia hankkeita EU:n CEF Transport -tukiohjelman rahoituksen tukemana. 


Lähde: Helsingin Satama

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.