Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Onko MDMS-aloite on vesittymässä?

Euroopan komissiolta on odotettu MDMS-lainsäädäntöehdotusta syksyn aikana. Sen tavoitteena olisi luoda lainsäädäntö koskien MDMS-palveluita ja niitä tarjoavia toimijoita. MDMS-palveluita ovat esim. Mobility as a service/MaaS, lipunmyyntialustat, lippujen välittäjät ja reittisuunnittelijat.

Lainsäädäntöehdotuksen taustalla on se, että MDMS-operaattorit voisivat neutraalissa kauppapaikassa tuoda matkustajien vertailtavaksi eri matkustusvaihtoehtoja ja -hintoja, ja että matkustajat voisivat tehdä myös varauksia neutraalissa kauppapaikassa.

Euroopan komissiosta on kuitenkin kantautunut tietoa, että valmisteilla ollut lakiehdotus on vesittymässä, eikä uudessa esityksessä olisi merkittäviä muutoksia nykyiseen käytäntöön. Pelkkä linkitys kuljetusyhtiöiden verkkosivuille sen sijaan, että järjestelmä mahdollistaisi yhdistetyn varaus- ja lipunmyyntijärjestelmän merkitsisi koko MDMS-aloitteen vesittymistä.
Mikäli integroitujen varausten tekeminen riippumattomien jakelukanavien kautta estyisi, määräävässä markkina-asemassa olevien kuljetusyhtiöiden kilpailunvastaiset käytännöt saattaisivat lisääntyä.

Nyt merkittävä joukko matkailualan toimijoita ja järjestöjä, kuten ECTAA (European Travel Agents’ and Tour Operators’ Association), BT4Europe (European Network of Business Travel Association), GBTA (Global Business Travel Association) ja BEUC (The European Consumer Organisation) on allekirjoittanut Euroopan komission varapresidentille Frans Timmermansille lähetetyn kirjeen, jossa vaaditaan pysyttävän alkuperäisessä suunnitelmassa.

”Allekirjoittajat kannustavat EU:ta takaamaan eri kuljetusmuodoille yhdenvertaiset toimintaedellytykset hinnoittelun ja liputuksen suhteen – maiden rajat ylittävä (juna-)liikenne mukaan lukien – luomalla komission multimodaalisen digitaalisen liikkumispalvelun MDMS-aloitteen myötä yhtenäislippujärjestelmä esim. lentojen ja junamatkojen saumattomaksi yhdistämiseksi. Nyt komissio on kuitenkin alentamassa tavoitteitaan niin, ettei lopputulos juurikaan eroa vallitsevasta nykytilanteesta. Jos tavoitteena alun perin oli, että esim. maakunnasta junalla Helsinki-Vantaalle saapuva matkustaja saisi yhdistettyä liityntäjuna- ja lentovarauksensa samalle varaukselle ja dokumentille ja matkaketjusta saumattoman kokonaisuuden, tämä ei enää toteutuisikaan, jos MDMS-hankkeen kunnianhimoisista tavoitteista tingitään”, selventää tilannetta FBTAn toimitusjohtaja Sari Viljamaa.

 

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.