
Opiskelijoiden markkinointikampanjat nostattavat matkakuumetta
SMAL on jo muutaman vuoden ajan esittänyt matkailualan ammattikouluille kilpailukutsun ideoida markkinointikampanja jollekin matkailulliselle kohteelle, asialle tai tapahtumalle.
Tänä vuonna kilpailutehtävänä oli luoda markkinointikampanja, joka nostattaa matkustushaluja ja tuo pöhinää pandemian jälkeiseen matkailumaailmaan.
Matkailualan toimijoista koostuva raati valitsee kolme mielestään idearikkainta ja parhaiten suunniteltua kampanjaa jatkoon. Parhaat työt on esitelty Matkamessujen yleisölavalla, ja tilaisuus on aina vetänyt hyvin yleisöä. Kannustajia on ollut runsaasti etenkin joukkueiden omista kouluista.
Tänä vuonna loppumittelöihin selviytyivät:
’You´re on your way to see Helsinki”
Ammattopisto Varia
Hussein Al-Fatlawi, Zholya Jihad & Jenniina Takanen
’Explore the World with Venni’
Satakunnan ammattikorkeakoulu SAMK
Jonna Hautamäki, Elsa Helasmo, Eveliina Sinisalo & Essi Hyvönen
’ #countmein’
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK
Janna Alasuvanto & Emilia Lindelöf
(voittajakaksikko kuvassa oikealla ylökulmassa)
Kolme jatkoon päässyttä työtä esiteltiin tänä vuonna raadille virtuaalisesti.
SMALin Heli-Mäki Fräntin vetämään raatiin oli tänä vuonna valittu Iina Artima-Kyrki Mondo, Eero Havia Matkaviikko, Heikki Siljamäki Rantapallo, Leena Aalto Ikkunapaikka ja Anu-Eveliina Mattila Matkamessut
Kilpailun käytännönjärjestelyt hoiti SMALin Jenni Kemppainen.
Kaikki kilpailuun osallistuneet joukueet olivat keksineet luovia ideoita herätellä haluja uusiin matkailullisiin seikkailuihin niin lähellä kuin kaukana. Kaikissa kilpailutöissä käytettiin hienosti hyväksi sosiaalista mediaa ja huumoria.
Raati nimesi suosikikseen Jyväskylän ammattikorkeakoulun JAMK:n Janna Alsuvannon ja Emilia Lindelöfin #countMein – työn. Siinä halutaan työn nimen mukaisesti olla mukana seikkailuissa ja kokea maailma taas uudelleen.
Raadin arvosteluissa voittajatyö:
- oli finalisteista harkituin ja budjettiin liittyvistä haasteista huolimatta eniten loppuun asti mietitty
- voittajatyössä näkemys oli selkeä ja siinä oli hyvin mietitty kohderyhmää, haettu sille tutkimustietoon perustuvaa pohjaa sekä pohdittu miten tätä kohderyhmää puhutellaan
- siinä hyödynnettiin hienosti erilaisia tunnetasoja
- työ oli visuaalisesti upea ja esitettiin finaalissa hienosti, kiinnostavasti ja ammattitaitoisesti
Ikkunapaikka-lehti onnittelee voittajia ja kaikkia osallistujia! Kilpailu osoittaa jälleen kerran, että matkailualalle on tulossa hienoja ja idearikkaita nuoria!