Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Pan Amin viimeisestä lennosta 30 vuotta

Viime viikolla on vietetty ilmailuhistorian pariakin merkkipäivää; viimeisestä Concorde-lennosta tuli kuluneeksi 18 vuotta ja legendaarisen Pan Amin viimeisestä lennosta jo 30 vuotta.

Pan Am ehti lentää kuusi vuosikymmentä, ja yhtiö symbolisoi aikanaan nykyaikaista kansainvälistä matkustamista, ja se oli oman aikansa yksi seuratuimmista lentoyhtiöistä. Sillä matkustivat niin tavallinen kansa kuin aikansa tähdetkin.

Pan Amin lento PA 436 oli yhtiön viimeinen lento 4. joulukuuta 1991 Barbadosin Bridgetownista Floridan Miamiin Boeing 727 -koneella. Kun kone laskeutui, yhtiö oli jo konkurssissa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lähes 8 000 työntekijälle ja miljoonille faneille lentoyhtiön tuhoutuminen oli tunteikas hetki, joka muistetaan tänäkin päivänä.

Pan Am perustettiin maaliskuussa 1927, kun kaupallinen lentoliikenne alkoi kasvaa. Lentoyhtiö aloitti lentopostipalveluilla, mutta siirtyi nopeasti matkustajareitteihin ja lennätti ensimmäiset matkustajansa Floridasta Kuubaan tammikuussa 1928 ruhtinaallisella 50 dollarin hinnalla (nykyrahassa noin 2 500 dollarilla).

Vuonna 1950 lentoyhtiö sai nimekseen Pan American World Airways, tai lyhyesti Pan Am. Toimitusjohtaja Juan Trippen johdolla lentoyhtiö siirtyi nopeasti suihkukoneiden aikakauteen ja tilasi 50 suihkukonetta, jotta Atlantin ylitykset olisivat nopeampia.

Pan Amin kuuluisin lento oli PA 001, joka  lähti San Franciscosta ja lensi maailman ympäri laskeutuen Honolulussa, Tokiossa, Hongkongissa, Bangkokissa, Kalkutassa, Delhissä, Beirutissa, Istanbulissa, Frankfurtissa, Lontoossa ja New Yorkissa. Pan Amin lento 002 puolestaan kiersi maapallon itään päin. Lentoja lennettiin toisen maailmansodan jälkeen lähes 40 vuotta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Vuonna 1937 Pan Am aloitti ensimmäisen reittilennon Eurooppaan ja Pan Am lensi suoria lentoja Yhdysvalloista myös Helsinkiin.

Lentoyhtiö otti jo varhain käyttöönsä Boeing 747 -koneen. Tämä kaksikerroksinen lentokone avasi oven ultrapitkille lennoille ja kansainvälinen matkustaminen oli yhtäkkiä miljoonien ulottuvilla. Pan Amilla oli 64-vuotisen historiansa aikana 65 konetyyppiä.

Vaikka ilmailuala on jatkuvassa turbulenssissa, Pan Amilla meni hyvin. Vuonna 1978 Yhdysvallat allekirjoitti lentoyhtiöiden sääntelyn purkamista koskevan lain, joka avasi portit kymmenille uusille lentoyhtiöille, jotka saattoivat nousta taivaalle ja tarjota kilpailevia palveluja.

Lentoyhtiön maine kärsi valtavan kolauksen 270 uhria vaatineen Lockerbien pommi-iskun jälkeen vuonna 1988, mikä johti uusiin turvallisuusmääräyksiin sekä Pan Amille määrättyihin korvausvaatimuksiin. Tätä seurasi Persianlahden sota vuonna 1991, joka nosti polttoaineen hintaa ja vähensi matkustuskysyntää, mikä aiheutti lentoyhtiölle lisää ongelmia.

Huolimatta lukuisista pelastamisyrityksistä ja omaisuuksien myynnistä, kuten Lontoon Heathrow’n lähtö- ja saapumisaikojen myynnistä, Pan Amia ei voitu enää pelastaa.

Niinpä 4. joulukuuta 1991 maailma hyvästeli maailman tunnetuimman lentoyhtiön.

 

 

 

 

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.