CAPA:n Peter Harbisonin mukaan kansainvälisen lento- ja matkailuteollisuuden näkymät vuodelle 2021 eivät ole valoisat. Hänen mukaansa rokotukset eivät oleellisesti vaikuta matkustuksen ennalleen palaamiseen vielä tämän vuoden aikana. Harbison painottaa edelleen valtiollisten tukitoimien tarpeellisuutta tärkeiden lentoreittien ylläpitämiseksi.
CAPA:n (Centre for Aviation) perustaja ja emerituspuheenjohtaja Peter Harbison varoittaa, että kansainvälisen lento- ja matkailuteollisuuden näkymät vuodelle 2021 eivät ole valoisat. Hänen mukaansa rokotteet eivät ole mikään käänteentekevä ratkaisu alan ongelmille.
Rokotteet ovat sivuosassa
Peter Harbisonin mukaan rokotteet ovat vain sivuosassa kansainvälisessä lentoliikenteessä suurimman osan vuotta 2021. Rokotteiden positiiviset vaikutukset jäävät vielä suhteellisen pieniksi. Harbisonin mukaan kestää kuukausia ennen kuin rokotteiden suoja vaikuttaa. Lisäksi rokotteiden toimituksissa on ollut huomattavia myöhästymisiä ja vaikeuksia.
Harbison muistuttaa, että rokoteohjelmissa priorisoidaan väestöä, joka yleensä muutenkin matkustaa vähemmän. Nuoremman, terveemmän väestön rokotukset toteutuvat myöhemmin vuoden 2021 aikana, tai vielä myöhemmin.
”Rokotteet eivät suojaa ketään täysin ennen kuin kaikki on rokotettu. Monet maat jäävät valitettavasti ensimmäisten rokotuskierrosten ulkopuolelle, kun vauraimmat maat kahmivat suurimman osan rokotteista”, hän muistuttaa.
Ongelmana on myös, että rokotteiden turvallisuusluokituksista vastaavilla kansallisilla viranomaisilla on erilaiset näkemykset rokotteiden riskiluokituksista.
Tämän takia karanteenimääräykset ovat voimassa useita kuukausia ja eri maiden rajojen aukaisu ja sulkeminen on ennakoimatonta olosuhteiden muuttuessa.
Liikematkustus jää vähäiseksi
Liikematkustuksen puuttuminen vähentää Peter Harbisonin mukaan huomattavasti kaukolentojen kannattavuutta.
Lentoyhtiöiden kannattavuus näyttää vuoden 2021 ensimmäisenä puolivuotiskautena miltei katastrofaalisen huonolta ottaen huomioon, että ne ovat jo nyt odotelleet parempia aikoja kuukausien ajan. Joillakin markkina-alueilla näkymien pitäisi parantua toisella puolivuotiskaudella – erityisesti vuoden lopulla – mutta silloinkin kehitys on vaatimatonta.
Harbisonin mukaan suurin osa päälentoreiteistä jää tappiollisiksi. Liikematkustus jää hänen mukaansa toisella puolivuotiskaudella vähäiseksi, ehkä korkeintaan puoleen aikaisemmasta tasosta. Monet maat jatkavat erittäin tiukkoja ja muuttuvia rajoitteita, mikä tekee mm. aikataulujen laatimisesta ja hinnoittelusta äärimmäisen vaikeaa.
Valtiollisia tukitoimia tarvitaan
Harbisonin johtopäätös on, että erilaisia valtiollisia tukitoimia tullaan todennäköisesti tarvitsemaan tärkeimpien kansainvälisten pääreittien ylläpitämiseksi. Tukitoimet ovat tarpeen ainakin pitkälle vuoden 2022 puolelle asti.