Matkamessujen ruokamatkailukysely piirtää kuvaa paikallisten ruokamatkailuelämysten tärkeydestä niin kotimaan kuin ulkomaan matkoilla. Jopa kaksi kolmasosaa vastanneista suunnittelee ruokamatkoja ensi vuonna, lähelle tai kauas. Ruoka on myös tärkeä osa Matkamessuja, jossa toteutetaan tammikuussa oma Mediterranea Tasty travel -alue.
Matkamessut teki ruokamatkailukyselyn omissa uutiskirje- ja some-kanavissaan ja siihen vastasi syys-lokakuun aikana yli 1000 suomalaista. Ruokamatkalla tässä kyselyssä tarkoitetaan sitä, että matkustaa omalta paikkakunnalta lähelle tai kauas ruoan perässä, kokeakseen ruokaelämyksen, josta on kuullut tai lukenut. 55 % vastanneista ilmoitti tehneensä matkan ruokaelämyksen vuoksi, 67 % ilmoitti suunnittelevansa ruokamatkaa ensi vuodelle.
Kolmasosa vastanneista kertoo tekevänsä ruokamatkoja kotimaassa, mikä kertoo suoraan ravintoloiden ja ruokaan liittyvien palvelujen tärkeydestä matkakohteessa.
”Tämä kertoo suoraan matkailuliiketoiminnan laajasta vaikuttavuudesta paikallisen elinvoimaan. Ilman ravintoloita tai muita ruokaelämyspalveluja paikkakunta ei ole matkakohteena houkutteleva. Alan tekijöille tämä tieto ei tietenkään tule yllätyksenä, mutta sillä on valtava merkitys alueellisesti isommassa kuvassa ja sitä haluamme tuoda esille myös Matkamessuilla”, sanoo Matkamessujen liiketoimintapäällikkö Noora Haatainen.
Italia, Espanja ja Kreikka ruokamatkailun kärkimaita
Ruokamatkoista kolmasosa suuntautui kotimaahan ja kaksi kolmasosaa ulkomaille. Suosituin ruokamatkakohde oli Italia ja vain muutaman prosenttiyksikön jäljessä tuli Espanja sekä Kreikka. Ensi vuoden suunnitelmissa ykkössijan vei Espanja, mitä selittää myös suuren matkailumaan ympärivuotisuus sekä monipuoliset lomakohteet.
Espanjan matkailutoimiston johtaja, Julio Jimenez Novella kertoo suosion salaksi sen, että espanjalaisessa keittiössä käytetään korkealaatuisia paikallisia raaka-aineita ja valmistuksessa ikiaikaisia traditioita. ”Espanja tarjoaa perinteisten tapas-annosten lisäksi Michelin-tähdillä palkittuja ravintolaelämyksiä ja kulinaristisen matkan, jossa poikkeuksellinen laatu yhdistyy unohtumattomiin makuihin.”
Kolmen kärjen jälkeen sijoittui Ranska ja isommassa kontekstissa Aasia, mutta vastauksista nousivat vahvasti myös Portugali ja Viro. Suomessa ruokamatkoja tehtiin yleisimmin Lappiin ja kaupungeista nousi vapaissa vastauksissa Porvoo.
Ruokamatkakohteiden valinnassa korostuvat ruoan paikallisuus, ravintolatarjonta, vastuullisesti tuotettu ruoka sekä tarinallisuus ja historia. Matkailijoita kiinnostavat lisäksi ruokaan liittyvät torit, kauppahallit ja erikoismyymälät, erilaiset ruokaan liittyvät tapahtumat ja retket sekä katuruoka.
Matkamessujen Mediterranea Tasty Travel -alue kokoaa yhteen Välimeren alueen tunnelmaa, ruokatarjontaa, lifestyle-toimijoita ja käsitöitä. Lisäksi Messukeskuksen uudistunut ravintolamaailma tarjoaa nyt ravintolakonsepteja kuten Helsingin Esplanadilla sijaitsevan ikonisen kahvilan pikkusisaren Lilla Strindbergin, laadukkaisiin ja kotimaisiin raaka-aineisiin vannovan hampurilaisketju Friends & Brgrs:in sekä aasialaisia makuja yhdistelevän Hanko Aasian. Aivan uudenlaisia elämyksiä Messukeskuksen asiakkaille tarjoavat Rooftop Bistro & Cafe, Paddington Pub, Café Milano, Fair Buffet by Pihka ja Pihka & Bar. Myös halliravintolat Café Solo ja Café Trio ovat läpikäyneet uudistuksen. Messukeskuksen hotellissa Holiday Inn Helsinki – Expossa asiakkaita palvelevat tuttuun tapaan Expo Open Lobby ja ravintola Platta.
Lähde: Messukeskus
Jaa artikkeli: