Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Säästöt pistetään matkoihin

Tjäreborgin tuoreessa kyselyssä hieman yli 40 % vastaajista kertoi säästäneensä pandemia-aikana enemmän rahaa kuin tavallisesti. Koronatilanteen hellittäessä suomalaiset aikovat käyttää säästöön kertyneitä varojaan ennen muuta lomamatkaan. Näin ilmoittaa 64,9 % vastaajista. Monet vastaajat kertovat myös keräävänsä puskuria odottamattomien menojen varalle sekä säästävänsä pidemmällä tähtäimellä sijoitusmielessä.

Tjäreborgin huhtikuussa toteuttamaan kyselyyn vastasi 1630 suomalaista. Yli puolet (54,6 %) vastaajista sanoo varaavansa lomamatkan nyt todennäköisemmin kuin kuukausi sitten. Pääosin suomalaiset aikovat matkustaa ulkomaille pandemian jälkeen yhtä usein kuin ennenkin (66,3 %), ja reilu viidennes (23,1 %) aikoo matkustaa jopa useammin. Vain harva (3,7 %) uskoo matkustavansa vähemmän kuin ennen.

“Ilmassa on nyt paljon positiivisia merkkejä matkustamiseen liittyen, kuten tautitapausten väheneminen, rivakasti etenevät rokotukset sekä Euroopan unionin sisäistä matkustusta helpottavan, EU COVID-19 Certificaten valmistelun eteneminen. Tämä kaikki näkyy meillä kohonneina kävijämäärinä verkkosivustollamme sekä tietysti aivan konkreettisina lomavarauksina”, kertoo Jessica Virtanen, Tjäreborgin maajohtaja.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

“Kauan odotettuun lomaan ollaan nyt valmiita satsaamaan. Nyt halutaan esimerkiksi huoneita, joissa on oma uima-allas tai suora pääsy altaaseen omalta terassilta. Näemme myös, että ensi talveksi moni suunnittelee kerran elämässä -matkaa, mistä kertoo esimerkiksi Malediivien suuri suosio”, jatkaa Virtanen.

Tjäreborgin kyselyyn vastanneet suomalaiset aikovat jatkossa käyttää ulkomaanmatkoihin saman verran rahaa kuin ennenkin (83,8 %). Noin yksi kymmenestä (9,6 %) aikoo satsata lomaan jatkossa entistä enemmän. Heillä listan kärjessä ovat tasokkaammat hotellit (58,3 %), ruoka ja juoma / ravintolakäynnit (44,9 %) sekä All Inclusive (31,4 %).

Top 5: Näin suomalaiset aikovat käyttää korona-aikana kertyneitä säästöjä

  1. Lomamatkaan (64,9 %)
  2. Puskuriksi odottamattomien menojen varalta (55,5 %)
  3. Pitkäaikaisesti sijoitusmielessä (27 %)
  4. Kodin kunnostukseen (18,4 %)
  5. Uuteen autoon tai asuntoon (11 %)

 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

 

Kysely toteutettiin 15.–19.4.2021, ja siihen vastasi 1630 suomalaista. Tjäreborgin asiakaspaneeliin voivat ilmoittautua kaikki matkailusta ja lomanviettotavoista kiinnostuneet henkilöt, eikä siihen kuuluminen edellytä Tjäreborgin asiakkuutta. Paneelin kyselyt toteutetaan internetissä.

 

Lähde: Tjäreborg

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.