Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Sähköpolttoaineen kehitystyö sai 80 miljoonaa EU-rahaa

HySkies-projekti on saanut EU:n innovaatiorahastolta yli 80 miljoonaa euroa. HySkies on Vattenfallin, Shellin, LanzaTechin ja SAS:n yhteistyöhanke, jonka tavoitteena on aloittaa maailman ensimmäinen kestävästi tuotetun synteettisen lentopolttoaineen laajamittainen valmistus.

Vattenfall, SAS, Shell ja LanzaTech tutkivat maailman ensimmäisen synteettisen kestävän lentopolttoaineen (SAF) tuotantoa suuressa mittakaavassa LanzaJetTM “Alcohol to Jet” -teknologian avulla Ruotsissa. Sen sijaan, että tuotantoprosessissa käytettäisiin neitseellistä fossiilista materiaalia, synteettinen SAF tuotetaan fossiilittomasta sähköstä ja kaukolämmityksestä peräisin olevasta kierrätetystä hiilidioksidista.

Kierrätetty hiilidioksidi otetaan talteen kaukolämpölaitoksesta (sen sijaan, että se vapautettaisiin) ja käytetään sähköpolttoaineen tuotantoon, minkä vuoksi tätä kutsutaan hiilidioksidin talteenottokäytöksi. Kun lentokoneiden moottorit polttavat sähköpolttoainetta, valjastettu hiilidioksidi vapautuu ilmakehään sen jälkeen, kun se on hyödynnetty toisen kerran.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Sähköpolttoaine luokitellaan kestäväksi lentopolttoaineeksi (SAF), koska sähköpolttoaineen valmistusprosessin ainoat raaka-aineet ovat fossiilivapaa sähkö, vesi ja kierrätetty hiilidioksidi (toisin kuin neitseellinen fossiilinen raaka-aine). Sähköä käytetään pääasiassa vedyn valmistamiseen elektrolyysin avulla, joka yhdessä hiilidioksidin kanssa voidaan muuntaa etanoliksi ja sen jälkeen lentopolttoaineeksi.

Käytettäväksi suunnitellut raaka-aineet ovat Ruotsin sähköverkosta saatava fossiilivapaa sähkö ja Vattenfallin Uppsalassa sijaitsevasta sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitoksesta kerätty hiilidioksidi, josta voidaan ottaa talteen noin 200 000 tonnia hiilidioksidia vuodessa. Toisin kuin tavanomaisessa lentopolttoaineen tuotannossa fossiilisissa öljy- tai maakaasujalostamoissa, fossiiliset raaka-aineet jäävät maaperään, eikä ilmakehään pääse käytännössä lainkaan uutta fossiilista hiilidioksidia.

Tavoitteena on, että uusi tuotantolaitos tuottaa vuosittain jopa 50 000 tonnia synteettistä SAF:ää. Kun tuotanto on täydessä vauhdissa, se voisi tarjota SAS:lle jopa 25 prosenttia sen kestävän lentopolttoaineen maailmanlaajuisesta tarpeesta 2030-luvulla.

Tavoitteena on ottaa uusi tuotantolaitos käyttöön joskus vuosien 2026 ja 2027 välisenä aikana Forsmarkin lähellä Ruotsin itärannikolla. Laitoksen on tarkoitus sijaita Forsmarkin ydinvoimalaitoksen vieressä, koska siellä on riittävän kapasiteetin omaava verkkoyhteys, jonka avulla voidaan saada fossiilivapaata sähköä Ruotsin sähköntuotantovalikoimasta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Nykyisin lentokoneet on sertifioitu siten, että ne voivat lentää enintään 50-prosenttisesti SAF:lla, josta sähköpolttoaine on esimerkki, ja loput perinteisellä lentopolttoaineella. Suunniteltu 50 000 tonnin vuotuinen SAF-tuotanto on noin 5 prosenttia Ruotsin nykyisestä lentopetrolin kokonaistarpeesta ja 20 prosenttia Ruotsin SAF-tarpeesta vuonna 2030.

 

 

Lähde: Vattefalll

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.