Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Sallaan vuoden 2032 kesäolympialaiset?

Maailmanlaajuista huomiota saanut Save Salla – Save the Planet -ympäristökampanja palkittiin avokätisesti Cannes Lions – mainoskilpailussa. Kampanja palkittiin Grand Prix-palkinnolla sekä kolmella kultaisella ja kolmella pronssisella leijonalla. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun osin suomalaisvoimin toteutettu kampanja yltää vastaavaan suoritukseen.

Tammikuussa käynnistyneessä kampanjassa Sallan kunta ilmoitti hakevansa vuoden 2032 kesäkisaisännyyttä. Kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa paljastettiin, että kysymyksessä oli ilmastokampanja, jossa Salla haastoi maailman entistä vaikuttavampiin ilmastotoimiin. Kampanja herätti valtavaa kansainvälistä huomiota.

Kampanja on kerännyt noin 7,5 miljardia näyttökertaa 63 eri maassa. Siitä on tehty yli 900 verkkojulkaisua ja pelkästään sosiaalisessa mediassa kampanja on tavoittanut yli 250 miljoonaa käyttäjää. Media-arvoltaan näkyvyys on yli 120 miljoonaa euroa. Kuvaavaa on, että Salla oli kolmen viikon ajan Twitterissä eniten mainittu paikkakunta. Globaalia ilmastokeskustelua kampanja kasvatti yli 8-kertaisesti. Kampanjan toteuttivat brasilialainen mainostoimisto Agencia Africa, House of Lapland sekä Sallan kunta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kampanja palkittiin pronssileijonalla Design-sarjassa, New Brand Identity, kultaisella leijonalla Mediasuhteet-sarjan kahdessa eri kategoriassa Corporate Resposibilty sekä Content Creation & Production ja pronssileijonalla Mediasuhteet-sarjan Travel & Leisure –kategoriassa sekä kultaisella leijonalla Direct -sarjan Art Direction –kategoriassa ja pronssileijonalla saman sarjan Travel & Leisure –kategoriassa. Grand Prix –pääpalkinto myönnettiin Viihde-sarjan Sport -kategoriassa.

”Onhan tämä todella hienoa, olo on kuin olympiavoittajalla. Tunnustuksen saaminen Cannes Lions –kilpailussa on jokaisen markkinoijan unelma. Grand Prix -palkinto ja kuusi leijonaa ovat sellainen saavutus, josta emme osanneet edes haaveilla. Olemme todella kiitollisia siitä, että saimme olla toteuttamassa näin tärkeää ja rohkeaa kampanjaa”, iloitsee House of Laplandin toimitusjohtaja Sanna Tarssanen.

Cannes Lions on vuosittain Ranskan Cannesissa järjestettävä mainosalan tapahtuma, jossa valitaan edellisen vuoden parhaat mainokset eri sarjoissa. Festivaalilla kilpaillaan 12:ssa sarjassa, joissa on useita alakategorioita. Kunkin sarjan parhaille jaetaan kultaisia, hopeisia ja pronssisia leijonapatsaita. Lisäksi erityisen vaikuttava työ voidaan palkita Grand Prix -palkinnolla.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Linkki tuloksiin! https://www.lovethework.com/awards-2021

Kampanja palkittiin muutama viikko sitten myös kansainvälisessä D&AD-mainoskilpailussa kahdeksalla arvostetulla Pencil – palkinnolla.

 

 

Lähde: House of Lapland

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.