Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Seitsemän kaupunkia kilpailee European Capital of Smart Tourism –tittelistä

Euroopan komissio on julkaissut European Capital of Smart Tourism 2022 -kilpailun seitsemän short-listattua kaupunkia.

Ne ovat Bordeaux (Ranska), Kööpenhamina (Tanska), Dublin (Irlanti), kuvan Firenze (Italia), Ljubljana (Slovenia), Palma (Espanja), Valencia (Espanja).

Finalistikaupungit valittiin yhteensä 30 hakemuksen joukosta 16 maasta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

European Capital of Smart Tourism on EU:n aloite, jonka tavoitteena on edistää älykästä matkailua EU:ssa, edistää innovatiivista, kestävää ja osallistavaa matkailun kehittämistä. Tämä EU:n aloite antaa tunnustusta kaupunkien merkittävistä saavutuksista matkailukohteina neljässä kategoriassa: Saavutettavuus, kestävyys, digitalisaatio sekä kulttuuriperintö ja luovuus. Kilpailu oli avoin sekä EU:n kaupungeille että COSME-ohjelmaan osallistuville EU:n ulkopuolisille maille.

European Capital of Smart Tourism valitaan nyt kolmannen kerran.  Göteborg ja Málaga valittiin vuoden 2020 European Capital of Smart Tourism -kilpailun voittajiksi, kun taas Helsinki ja Lyon voittivat avajaiskilpailun ja saivat yhdessä vuoden 2019 European Capital of Smart Tourism tittelin.

Voittajakaupungit saavat tukea viestintään ja brändäykseen koko vuoden 2022 ajan. Tähän sisältyy mainosvideo, tarkoitusta varten tehty hashtag-veistos, joka pystytetään näkyvälle paikalle, monipuolisia myynninedistämistoimia ja näkyvyyttä EU-tasolla.

Voittajakaupungit palkitaan marraskuussa 2021. Raatiin haetaan parhaillaan asiantuntijoita Euroopan eri maista. Mikäli olet kiinnostunut, pistä hakemus 30.9. mennessä. Lisätietoja tästä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.