SMALin tilastot osoittavat vahvaa kasvua vuonna 2022

SMALin tilastojen mukaan kansainvälinen matkustus lähti vihdoin reippaaseen kasvuun vuonna 2022. Osa yrityksistä sai matkatarjontansa käyntiin jo kevään ja kesän aikana, mutta monilla toiminnan todellinen startti nähtiin vasta alkusyksystä. Tästä alkaen kasvu on ollut vahvaa.  Alkuvuoden menetetyt kuukaudet heikensivät kuitenkin väistämättä koko vuoden lopputulosta.

Suomen matkailualan liiton (SMAL) keräämien, pääosin liiton jäsenyrityksiltä saatujen ennakkotietojen mukaan matkatoimistoalan kokonaismyynti ilman alan sisäistä kertautuvaa myyntiä oli vuonna 2022 noin 1 300,1 miljoonaa euroa.

Vuonna 2021 vastaava luku oli noin 307,4 miljoonaa euroa ja ennen pandemiaa vuonna 2019 alan kokonaismyynti oli noin 2 038 miljoonaa euroa.

Näin ollen matkatoimistoalan kokonaismyynti kasvoi vuonna 2022 edellisvuoteen verrattuna lähes 323 prosentilla jääden kuitenkin vuoden 2019 kokonaismyynnistä reilut 36 prosenttia.

Yrityksille ja yhteisöille tapahtuvan liikematkamyynnin sekä tapahtuma-, kokous- ja ryhmämyynnin arvo oli noin 410,4 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua edellisvuoden työperusteisten matkojen myyntiin 263 prosenttia. Kun tilannetta verrataan vuoden 2019 vastaavaan myyntiin, pudotusta oli edelleen 40 prosenttia.

SMALin laatimassa lentäen tehtävien matkapakettien tilastoinnissa mukana olevien matkanjärjestäjien matkapakettimyynti kääntyi selvään kasvuun kahden vuoden romahduksen jälkeen. Myytyjen vapaa-ajanmatkojen määrä oli reilut 518 000, missä oli kasvua hurjat 344 prosenttia edellisvuoden määrään nähden. Kun matkojen määrää verrataan vuoden 2019 tilanteeseen, matkustajamäärä oli kuitenkin yhä 41 prosenttia miinuksella.

Tässä tilastoinnissa mukana olevien matkanjärjestäjien liikevaihto matkapakettien osalta oli 494,7 miljoonaa euroa. Edellisvuoteen verrattuna liikevaihto kasvoi 374 prosentilla. Vuoden 2019 tilanteeseen verrattuna myös euromääräinen liikevaihto oli edelleen 34,5 prosentin takamatkalla.

Matkatoimistoissa myytyjen kotimaan ja kansainvälisten IATA-lentolippujen bruttoarvo (sisältäen verot ja veronkaltaiset maksut) vuonna 2022 oli 575,9 miljoonaa euroa, missä oli kasvua peräti 264,6 prosenttia vuoden 2021 myyntiin verrattuna.
Pudotusta vuoteen 2019 oli kuitenkin edelleen 45,6 prosenttia.

Euroopan maiden yhteenlaskettu BSP-lentolippumyynti kasvoi vuonna 2022 yli 150 prosenttia vuoteen 2021 verrattuna ja lähes 280 prosenttia vuoteen 2020 verrattuna.
Pandemiaa edeltävään aikaan eli vuoteen 2019 verrattuna Euroopan yhteenlaskettu BSP-lentolippumyynti oli kuitenkin 27 prosentin takamatkalla.

Kokonaislukuja olivat vetämässä alaspäin Suomen ohella muun muassa Ruotsi -36,9 %, Alankomaat -36,7 % ja Saksa -34,5 %. Muutamilla markkinoilla, kuten Kreikka +23,5 %, Islanti +16,6 %, Georgia +14,1, Latvia +12,9 % ja Kypros +8,7 %, BSP-myyntitasot olivat jo huomattavasti vuoden 2019 tasoa korkeammat.

Lentäen tehdyt vapaa-ajan matkapaketit vuonna 2022.

 

Lähde: SMAL

Jaa artikkeli:

Tilaa uutiskirjeemme

Liittymällä Ikkunapaikan postituslistalle, saat uutiskirjeen lehtien ilmestymisen välillä, noin 8 kertaa vuodessa.

Haluatko kirjautua ulos?
X