Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Suomalainen matkanjärjestäjä vie osaamista pohjoismaisille markkinoille

Harvemmin käy niin päin, että suomalainen matkanjärjestäjä laajentaa toimintaansa muihin Pohjoismaihin. Risteilykeskus on osoittanut, että se kannattaa. Yritys on aukaisemassa keväällä jo neljännen toimiston Pohjoismaissa.

Risteilyjen suosio pohjoismaisilla markkinoilla oli hyvällä kasvu-uralla, kunnes pandemia katkaisi trendin. Cruise Lines International Associationin (CLIA) mukaan vuoden 2022 risteilymyynnissä päästiin jo 85 prosenttiin vuoden 2019 luvuista. Yhdistys arvioi, että tänä vuonna päästään samalle tasolle kuin 2019 ja tästä eteenpäin odotetaan noin 10 prosentin vuosittaista kasvua.

Valtava potentiaali

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

CLIAn mukaan 96 prosenttia pohjoismaalaisista ei ole koskaan käynyt risteilylomalla. Kasvuodotukset ovat siis suuret. Risteilykeskuksen toimitusjohtaja Petri Lahdensalon mukaan risteilymatkustajien määrät olivat hyvässä kasvussa ennen pandemiaa, ja nyt ennusteet ovat lupaavia. Pohjoismaissa on noin 27 miljoonaa asukasta, joista vain noin 200 000 risteilee vuosittain lomallaan. Suomesta risteilylomalla käy noin 15 000 henkeä vuodessa. Potentiaalia kasvuun siis löytyy.

Risteilykeskus avasi Suomessa vuonna 2015, Ruotsissa avattiin Kryssningscenter vuonna 2017 ja Tanskassa Krydstogtcenter vuonna 2019. Nyt tammikuussa avataan Norjaan yhtiön neljäs risteilyjä myyvä toimisto, Cruiseaway.

Risteilykeskus on nyt ainoa risteilymatkoihin erikoistunut matkanjärjestäjä, jolla on toimintaa kaikissa Pohjoismaissa, Islantia lukuun ottamatta.
”Meillä on kaikilla markkinoilla tarjonnassamme yli 20 varustamon risteilyjä.
Kaikissa maissa sivustot ja on-line-varausjärjestelmät ovat paikallisessa kielellä ja palvelua saa omalla kielellä, niin puhelimitse, sähköpostilla kuin chatissäkin. Meillä on nyt 15 henkilöä palvelemassa risteilymatkustajia”, Lahdensalo kertoo.

Uutta tarjontaa

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lahdensalon mukaan varausmäärät tälle vuodelle ovat hyvässä vauhdissa. ”Viime vuonna varattiin risteilyjä etupäässä Välimerelle, mutta nyt on alettu varata taas Karibian risteilyjä sekä erikoisristeilyjä. Aasian risteilytarjonta on vielä toistaiseksi pientä, ja viime vuonna Aasiassa ei ollut risteilyjä tarjolla lainkaan.”

Suomessa suosituin risteilyvarustamo on Royal Caribbean, toisena on MSC Cruises ja kolmantena Norwegian Cruise Line. Ryhmämatkoissa ykkössijaa Suomessa pitää Costa Cruises.

”Royal Caribbeanin asema on vahva pitkälti siitä syystä, että monet varustamon alukset on rakennettu Suomessa, ja ne ovat saaneet julkisuutta mediassa. Skandinaviassa ykkössijaa pitää MSC. Viime aikoina myös pienempien varustamoiden risteilyt ovat alkaneet kiinnostaa.”

Pandemian aikana monet varustamot esittelivät uusia risteilyaluksia ja uutta tarjontaa on nyt paljon. Lahdensalon mukaan varustamot panostavat nyt kestävään kehitykseen. ”Risteilykeskus on mukana SUSTOUR-ohjelmassa ja olemme pian saavuttamassa Travelife-sertifiointiohjelman Partner-tason. Haluamme kehittää myös oman toimintamme vastuullisuutta ja viestiä asiakkaillemme risteilymaailman kestävämmistä valinnoista.”

 

Leena Aalto
Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.