Tukholman satama on aloittanut yhdessä Visit Stockholmin kanssa hankkeen, jonka tavoitteena on vahvistaa Tukholman asemaa houkuttelevana, luovana ja kestävänä matkakohteena Suomen markkinoilla sekä lisätä ja kehittää maiden välistä lauttayhteyttä.
Suomi on Tukholmalle tärkeä naapurimarkkina-alue. Maiden väliset suhteet ovat luonnostaan vahvat, mutta pandemia on vaikuttanut matkustustottumuksiimme. Hankkeen tarkoitus on elvyttää ja kehittää lauttaliikenteen tarjoamaa tärkeää yhteyttä maiden välillä.
Pandemian aikana lauttaliikenne on vähentynyt huomattavasti ja suomalaisten matkailijoiden määrä on laskenut jyrkästi. Ennen pandemiaa noin 11 miljoonaa matkustajaa matkusti vuosittain lautalla Tukholmaan tai Tukholmasta, joista noin kahdeksan miljoonaa Ruotsin ja Suomen välillä.
Yhteistyöhankkeen tavoitteena on myös edistää tuntemusta suomalaisesta kohderyhmästä ja siten pystyä viestimään Tukholman ainutlaatuisista vahvuuksista kestävänä ja luovana matkakohteena houkuttelevalla tavalla Suomen markkinoille.
Tavoitteena on kehittää uusia matkakonsepteja, jotka tekevät laivalla oleskelusta mielenkiintoisempaa ja vahvistaa matkustushalukkuutta uusissa kohderyhmissä. Samalla halutaan houkutella takaisin niitä, jotka eivät tällä hetkellä pidä lauttoja houkuttelevana vaihtoehtona.
Hanke kestää kolme vuotta, ja sen kokonaisrahoitus on 15 miljoonaa Ruotsin kruunua. Hankkeen tavoitteena on lisätä lauttamatkustusta Tukholmaan ensisijaisesti Suomesta mutta myös Baltian maista.
Hanketta hallinnoi Visit Stockholm ja rahoittaa Stockholms Hamnar AB. Hanke toteutetaan tiiviissä yhteistyössä merenkulkualan kanssa. Hanketta johtaa ohjausryhmä, joka koostuu Tukholman satamien, Visit Tukholman, Viking Linen ja Tallink Siljan edustajista.
Lähde: Visit Stockholm
Kuva: Jeppe Wikström