Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Suomi kiinnostaa ruotsalaisia nyt enemmän kuin ennen pandemiaa

Ruotsalaiset aikovat matkustaa enemmän ja kestävämmin kuin ennen pandemiaa, osoittaa Visit Finlandin tilaama Kairos Futuren tuore tutkimus. Suunnitteilla on sekä pitkiä että lyhyitä matkoja. 40 prosenttia ruotsalaisista on säästänyt rahaa ja 28 prosenttia lomapäiviä tulevia matkoja varten.

Vaikka pandemia on vähentänyt ruotsalaisten matkustamista yleisesti, Suomi on hyötynyt tilanteesta ja noussut kohdevalinnoissa kolmanneksi ulkomaiseksi päämatkakohteeksi vuoden 2019 sijalta 10, kotimaan ollessa ruotsalaisten selkeä ykköskohde. Tulevien kolmen vuoden aikana Suomeen aikoo matkustaa 10 prosenttia ruotsalaisista.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

 

Pandemia on muuttanut ruotsalaisten kysyntätrendejä Suomen kannalta edulliseen suuntaan: muun muassa halu lomailla luonnossa, erityisesti aktiviteettien parissa, mutta myös passiivisesti rentoutuen on lisääntynyt. Kiinnostus mökkeilyä, vaellusta, autolla ja matkailuautolla matkustamista sekä talviaktiviteetteja ja hiihtämistä kohtaan on kasvussa. Eksotiikka houkuttelee, mutta samalla lähimatkailu lisääntyy. Ruotsalaiset aikovat käyttää matkaillessaan enemmän rahaa ravintoloihin ja elämyksiin matkakohteessa, kestävään matkailuun sekä matkailua helpottaviin palveluihin.

Tutkimustulokset vahvistavat sen, että ruotsalaisten mielenkiinto Suomea kohtaan matkakohteena on pysynyt varsin muuttumattomana, kuten jo pidemmän aikaa ennen pandemiaa. Suomessa ruotsalaisia kiinnostavat ensisijaisesti tutut Helsingin seudun ja rannikko-saariston alueet.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

”Suomella on erinomaiset edellytykset menestyä Ruotsin markkinalla, kun kiinnostus kestävää lähimatkailua kohtaan lisääntyy edelleen. Mikäli haluamme lisätä kysyntää ja tavoittaa uusia kohderyhmiä Ruotsissa, meidän tulee uudistaa tarjontaa ja paketoida matkailupalvelut mielenkiintoisiksi ja yllättäviksi kokonaisuuksiksi, joilla erotumme heidän kotimaan tarjonnastaan. Hyödynnämme tuoreita tutkimustuloksia muun muassa ensi vuoden kampanjan sisältöjä suunnitellessamme”, kertoo Visit Finlandissa Ruotsin markkinasta vastaava Heli Saari.

Kairos Travel Trends 2021 –tutkimus on Visit Finlandin tilaama tutkimus Skandinavian markkinoiden viimeaikaisista ja tulevaisuuden trendeistä. Online-kyselyyn osallistui 1297 ruotsalaista, 1250 tanskalaista, 1242 norjalaista ja 1401 suomalaista, 16-74-vuotiasta vastaajaa. Otokset ovat kansallisesti edustavia niin maantieteellisesti kuin iän ja sukupuolen osalta. Kysely toteutettiin syyskuussa 2021. Tutkimukseen kuului myös laadullista tiedonkeruuta.

Lue lisää: Kairos Travel Trends Report 2021, Sweden results

 

Lähde: Visit Finland

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.