Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Suomi-matkailu sai kipinän koronasta. Kotimaa suosio jatkuu tänäkin vuonna

Kotimaan matkailussa on parina vuonna lyöty rikki ennätyksiä. Suosio on eittämättä jakautunut osin epätasaisestikin ja suurimman potin ovat jakaneet luontokohteet ja pikkukaupungit. Suoman tekemän kyselyn mukaan viime kesänä jopa 60 % suomalaisista teki 2-5 kotimaan matkaa.

Suomi on parin viime vuoden aikana tuntunut monen mielestä parhaalta lomakohteelta. Vaikka kotimaiset matkustajamäärät eivät jossain kohteissa paikanneetkaan ulkomaalaisten puuttumisesta johtunutta katoa, moni kohde on raportoinut parhaista vuosista miesmuistiin. Kotimaisia yöpymisiä tilastoitiin kesä-elokuussa ennätykselliset 6,6 miljoonaa.
Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistyksen, Suoman, puheenjohtajana 13 vuotta toimineen Anne-Marget Hellénin mukaan yhdistyksen 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan nettisivuilla on kahden viime vuoden aikana vieraillut ennätysmäärä kävijöitä.   Kampanjasivut syntyivät Visit Turun matkailujohtajana toimivan Hellénin ideasta viisi vuotta sitten, kun mietittiin miten kotimaan matkailun tarjonta saataisiin koottua yhteen paikkaan. ”Olemme onnistuneet tavoitteessamme kotimaan matkailun ilmiöittämisessä ja tarjontakuvan kirkastamisessa”, Hellén iloitsee.

Anne-Marget Hellén toimi Suoman puheenjohtajana 13 vuoden ajan. Nyt yhdistystä vetää Visit Mikkelin matkailujohtaja Maisa Häkkinen.

 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kampanja jatkuu kesällä

Tänä vuonna 30-vuotispäiviään viettävän Suoman uudeksi puheenjohtajaksi valittiin vuoden alusta Visit Mikkelin matkailujohtaja Maisa Häkkinen. ”Tulevan kampanjan valmistelut ovat jo täysillä käynnissä ja kokoamme nyt osallistujia eri puolilta maata.  Mukaan on jo ilmoittautunut ilahduttava määrä myös uusia osallistujia edellisten kampanjoiden hyvien tulosten siivittämänä. Kampanja tavoitti viime vuonna verkkosivuilla yli puoli miljoonaa ja somessa lähes kaksi miljoonaa suomalaista.”
Tuleva kampanja käynnistyy 2. toukokuuta ja jatkuu syyskuun loppuun saakka. 100syytä-kampanja koostuu pääosin alueellisista kokonaisuuksista ja näiden pakettien sisällä pienemmätkin kohteet pääsevät edullisesti esille. ”100syytä-kampanja on yhdistänyt matkailualueita yli kunta- ja maakuntarajojen.  Hyvänä esimerkkinä ovat Pohjanmaan maakunnat, jotka kokosivat tarjontansa yhteisen Pohjanmaa-brändin alle”, Häkkinen kertoo.

Nälkä on kasvanut

Suoman tekemän kyselytutkimuksen perusteella kotimaan matkailu kiinnostaa myös tänä vuonna. 55 % kyselyyn vastanneista kertoi ensi kesäloman kohteekseen Suomen, 44 % suunnittelee lomaa sekä Suomessa että ulkomailla. Moni toi esille, että ”pakkoloma” Suomessa avasi silmät kotimaan upealle matkailutarjonnalle. Ihmeteltiin, että kotimaasta löytyy niin mahtavia paikkoja, joista ei ole koskaan kuullutkaan. ”Pienet kylät ja kaupungit voivat usein olla varsinaisia yllättäjiä.”  Suomilomalta haettiin muun muassa hienoja maisemia, elämyksiä ja hyvää ruokaa.
Suoman Hannu Komun mukaan kyselyn vapaassa tekstiosuudessa tuotiin esiin myös se, että koko Suomen matkailutarjontaa on vaikea löytää yhdestä paikasta. ”Siihen 100 syytä –sivusto yrittää nimenomaan vastata”, Komu sanoo. ”Kyselytutkimuksen kommenteissa saatiin sekä risuja että ruusuja. Yhdeksi harmituksen aiheeksi oli noussut nousi se, että moni paikka sulkeutuu tai tarjonta supistuu jo elokuun alussa. Siihen asiaan koetamme Suoman kanssa vaikuttaa. Olemme ryhtyneet valmistelemaan esitystä valtioneuvostolle koulujen kesälomien siirtämisestä parilla viikolla. Siirrolla olisi monia positiivia vaikutuksia matkailuelinkeinolle. Elokuu on keskeinen lomakuukausi Euroopassa ja olisi tärkeää, että kaikki palvelut olisivat ulkomaisten matkailijoiden käytettävissä.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.