Boeingin Pain Field -tehtaalla Everetissä, Washingtonin osavaltiossa, oli 6.12. tunteikas päivä. Tehtaalta valmistui viimeinen Boeing 747 -kone.
Kone luovutetaan tammikuussa Atlas Airille, mutta ennen sitä se lentää vielä pakolliset testilennot.
Nyt valmistunut kone on 1574. valmistettu jumbojet.
Ensimmäisen Boeing 747-koneen rakentaminen aloitettiin syyskuussa 1968, eli 54 vuotta sitten!
Konetta on kautta aikain kutsuttu “Jumbojetiksi” ja” taivaan kuningattareksi”.
Osittain kaksikerroksiseen koneeseen mahtui jopa 524 matkustajaa. Se on kaksi kertaa Boeing 707 -konetta suurempi.
Jumbojet teki ensimmäisen koelentonsa helmikuussa 1969, ja ensimmäinen kone toimitettiin seuraavana vuonna Pan Amille.
Vuoteen 1993 mennessä Boeingille oli kertynyt tilauksia yli 1 000, ja kesäkuuhun 2014 mennessä koneita oli valmistettu yli 1 500 kappaletta.
Vuosikymmenten saatossa Boeing 747 -koneesta kehitettiin myös erilaisia versioita, kuten Air Force One ja 747-8 ja rahtikoneversiot.
Jumbojet oli matkustajamäärältään maailman suurin kone 37 vuoden ajan.
Kun pandemia iski vuonna 2020, Boeing teki vaikean päätöksen lopettaa kaikkien 747-sarjan lentokoneiden tuotanto vuonna 2022. Nyt valmistunut N863GT -kone päättää Jumbojettien aikakauden.
Vaikka Boeing 747 -lentokoneen tuotanto on nyt päättynyt, se ei tarkoita, että lentokone katoaa kokonaan taivaalta. Monet lentoyhtiöt lentävät vielä jumbojettejä. Asiana Airlines operoi matkustajalentoja yhdellä Boeing 747-400:lla, joka lentää tällä hetkellä Soulin ja Changchunin välillä.
Toinen mahdollisuus lentää jetillä on Korean Airilla. Se liikennöi Boeing 747-8 -koneella reiteillään Soul-Honululu, Soul-Los Angeles, Seoul-Atlanta ja Seoul-Tokio.
Lufthansa lentää jumbolla vielä useisiin kohteisiin, kuten Singaporeen, Tokion Hanedaan, Washingtoniin ja Shanghaihin. Se on suurin matkustajakäyttöön tarkoitetun Boeing 747:n operaattori.
Myös Mahan Airin ainoa Boeing 747-400 on viime aikoina lentänyt aktiivisesti Teheranista Istanbuliin ja Moskovaan.
On epävarmaa, kuinka kauan nämä matkustajakäyttöön tarkoitetut jumbojetit jatkavat lentämistä, mutta todennäköisesti vielä ainakin muutaman vuoden ajan. Myös useat rahtiliikenteen harjoittajat – kuten Atlas Air, UPS ja Cathay Pacific Cargo – käyttävät aktiivisesti Boeing 747 rahtikoneiden versioita.
Lähde: Simple Flying
Jaa artikkeli: