Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Tallink-konsernin Q3 tappio 23,9 miljoonaa

Tallink-konsernin vuoden 2020 kolmannen neljänneksen, joka on normaalisti korkeasesonkia, tappio oli 23,9 miljoonaa euroa (54,6 miljoonaa euroa voittoa Q3 2019).

Kolmannen vuosineljänneksen tulos ennen korkoja, veroja ja poistoja (EBITDA) oli 5,7 miljoonaa euroa ja pysyi näin ollen positiivisena yrityksen merkittävien toimintojen vuoksi aloittaa useita uusia linjoja ja reittejä (83,2 miljoonaa euroa Q3 2019).

Konsernin kolmannen vuosineljänneksen liikevaihto laski merkittävät 50 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna ja oli 143,7 miljoonaa euroa (287,8 miljoonaa euroa Q3 2019).

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Vuosineljänneksen aikana yhtiön lipputuotot laskivat 58,6 prosenttia, laivamyynnit 50,6 prosenttia, rahtituotot 21,5 prosenttia ja hotellimajoitustuotot 73,2 prosenttia verrattuna vuoden 2019 vastaavaan ajanjaksoon.

Kolmannella neljänneksellä yhtiö sai huomattavasti vähemmän suoraa ja epäsuoraa taloudellista tukea verrattuna vuoden toiseen neljännekseen.

Kolmannen vuosineljänneksen aikana yhtiön toiminta suuntautui yhtiön pitkän aikavälin kannattavuuden turvaamiseen, mukaan lukien yhtiön toimintojen uudelleenjärjestelyjen aloittaminen, 100 miljoonan euron käyttöpääomalainan ensimmäisen 40 miljoonan euron erän nostaminen KredExiltä ja ennakkomaksut uudelle pika-alus MyStarille. Konsernin kokonaisinvestoinnit kolmannella vuosineljänneksellä olivat 53,8 miljoonaa euroa.

Vuoden ensimmäisten yhdeksän kuukauden aikana konserni on tehnyt 81,5 miljoonan euron nettotappion (44,2 miljoonaa euroa nettovoittoa vuoden 2019 ensimmäisten 9 kuukauden aikana). Konsernin liikevaihto yhdeksän kuukauden aikana laski 49,7 prosenttia verrattuna vuoden 2019 vastaavaan ajanjaksoon ja oli 363,6 miljoonaa euroa. Tulos ennen korkoja, veroja ja poistoja (EBITDA) laski merkittävästi vuoden 2020 yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon ja oli 6,9 miljoonaa euroa (137,7 miljoonaa euroa vuoden 2019 ensimmäisten 9 kuukauden aikana).

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

”Tämän haastavan vuoden kolmas neljännes on ollut varsinaista ylä- ja alamäkeä. Aloitimme vuosineljänneksen erittäin optimistisesti avaamalla uusia reittejä ja toteuttamalla suunnitelmia toivoen jonkinlaista elpymistä. Vuosineljännes kuitenkin päättyi samanlaiseen tilanteeseen, jossa olimme vuoden ensimmäisen neljänneksen lopussa. Uusilla reiteillä, erikoisristeilyillä ja upealla tiimityöllä saimme kuitenkin takaisin ainakin osan menetetystä liiketoiminnasta. On hienoa, että tehtyjen matkojen määrä väheni vain 7 prosenttia verrattuna vuoden 2019 kolmannekseen”, sanoo Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene.

“Noudatimme kaikilla lähdöillä mittavia kapasiteettirajoituksia huolehtiaksemme matkustajien hyvinvoinnista, joten on mahdotonta saavuttaa samaa tulostasoa kuin aiempina kesäsesonkeina. Elokuun puolivälissä matkustusta alettiin jälleen rajoittaa, jolloin jouduimme tekemään erittäin vaikeita päätöksiä varmistaaksemme yrityksemme pitkän aikavälin kannattavuuden. Koska ulkopuolinen tuki väheni kolmannella vuosineljänneksellä eikä merkittäviä tukia viimeisellä vuosineljänneksellä saatu, meidän oli käynnistettävä sopeuttamistoimet koko organisaatiossamme. Tuki oli yhteensä vain 4,9 miljoonaa euroa ja pääasiassa Ruotsin valtion myöntämää palkkatukea.”

“Vuoden 2020 alussa meillä oli yrityksessämme yli 7200 työlleen omistautunutta ja intohimoista matkailualan työntekijää. Tämän vuoden lopussa työntekijöidemme määrä on pudonnut alle 5000. Tämä tarkoittaa, että yli 2000 todellista ihmistä perheineen ja tulevaisuuden suunnitelmineen kohtaa nyt epävarmat ajat. Pelkästään kolmannen vuosineljänneksen lopussa joukossamme on 19,9 prosenttia vähemmän työntekijöitä kuin vuoden 2019 kolmannen vuosineljänneksen lopussa. Emme pystyneet Virossa aloittamaan mitään irtisanomisprosesseja ennen syyskuuta Viron hallituksen huhti-kesäkuulle myöntämän palkkatukijärjestelmän vuoksi, joka kielsi irtisanomiset tiettynä ajanjaksona.”

”Yrityksemme toiminta jatkuu paljon kevyempänä, keskittyneempänä ja tehostetumpana. Pidämme kurssin vakaana tulevaisuuden osalta ja keskitymme toteuttamaan keväälle ja kesälle 2021 tekemiämme suunnitelmia. Käytämme tämän vuoden viimeisten kuukausien ja ensi vuoden ensimmäisten kuukausien aikana jokaista mahdollisuutta harjoittaa liiketoimintaa siellä, missä se vain on mahdollista. Olemme jo näinä haastavina aikoina osoittaneet, että olemme erittäin kekseliäitä, ketteriä ja nopeita. Tuomme markkinoille uusia tuotteita sekä palveluita ja maksimoimme mahdollisuudet turvataksemme yrityksemme tulevaisuuden. Ja ennen kaikkea turvataksemme mahdollisimman monta työpaikkaa sekä työntekijöidemme ja heidän perheidensä toimeentulon ja tulevaisuuden.”

 

Lähde: Tallink-konserni

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.