Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Tallinkilla alkaa mittavat YT-neuvottelut

Tallink-konserni on ilmoittanut aloittavansa tällä viikolla neuvottelut irtisanomisista Virossa ja Latviassa.
Suomen tytäryhtiössä on käynnissä mittavat lomautukset.

Suomen Tallink Silja Oy:ssä on parhaillaan käynnissä mittavia maa- ja merihenkilöstön lomautuksia, jotka jatkuvat koko- tai osa-aikaisina toistaiseksi. Lomautukset koskevat lähes kaikkia Tallink Siljan noin 1200 työntekijää, niin maaorganisaatiossa kuin Suomen lipun alla operoivilla kahdella laivalla: Silja Serenadella ja Baltic Princessillä.
Tilannetta seurataan tiiviisti ja tarvetta sopeuttamistoimenpiteiden riittävyydestä arvioidaan jatkuvasti.

“Alueemme pandemiatilanteen viimeaikainen paheneminen, kotimarkkinoidemme erilaiset lähestymistavat matkustusrajoituksiin ja matkustusohjeita koskeva sekalainen viestintä, ovat kaikki vaikuttaneet kielteisesti lipunmyyntiin viimeisen kolmen viikon aikana. Koska päätöksiä valtioiden tukitoimista ei ole vielä tehty eri maissa, on se vienyt meidät pisteeseen, jossa meidän on optimoitava liiketoimintaamme nopeasti yrityksen taloudellisen kestävyyden varmistamiseksi”, sanoo Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

”On selvää, että nykytilanteessa ei ole taloudellisesti mahdollista jatkaa kaikkien syksylle ja talvelle suunniteltujen tuotteiden ja palvelujen tarjoamista. Näin ollen emme myöskään pysty tarjoamaan niin paljoa työtä konsernimme työntekijöille kuin toivoimme.”

”Teimme suunnitelmamme keväällä toivoen, että pystyisimme palauttamaan liikennöinnin Ruotsiin. Matkustusrajoitukset Ruotsiin ovat kuitenkin vielä voimassa ja lisäksi monet tekijät vaikuttavat kielteisesti matkustukseen Suomen ja Viron välillä. Toivon vilpittömästi, että hallitustason keskustelut palkkakorvausjärjestelmistä Suomessa, Ruotsissa ja Virossa myös johtavat pian myönteisiin päätöksiin, jolloin pystyisimme vähentämään irtisanomisia, uudelleenorganisointia ja lomautuksia. Suomen henkilöstön lomautusten laajuus ja kesto ovat täysin riippuvaisia mahdollisista Suomen merenkulun tukipaketeista”, Nõgene lisää.

”Jos maiden hallitukset päättävät tukitoimista nopeasti tai markkinatilanne muuttuu, olemme valmiita tekemään uusia päätöksiä nopeasti. Olemme valmiita palkkaamaan ja kutsumaan töihin ihmisiä mahdollisuuksien mukaan, kun tilanne paranee”, kommentoi Nõgene.

”Matkailualan yritykset ja siitä riippuvat toimijat ovat kokeneet suurimmat menetykset liiketoiminnassaan tämän kriisin aikana, ja niistä elpyminen myös vie pisimpään. Matkailualan kilpailukyvyn ylläpitäminen vaatii riittävää tukea valtioilta ainakin vuoden 2021 alkukesään asti. Saksa on hyvä esimerkki siitä, kuinka valtio tarjoaa elintärkeää tukea yrityksillä. Palkkatukea jatketaan maassa ainakin vuoden 2021 loppuun”, Nõgene toteaa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Käynnissä olevat prosessit vaikuttavat yhteensä jopa 2500 työntekijään Tallink-konsernin eri maissa.

Lähde: Tallink Group

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.