Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Tallinnan satamassa otettiin käyttöön maasähkö

Tallinnan satama asensi uusimmat ABB:n maasähköjärjestelmät viiteen laituriinsa yhteensä 3,5 miljoonan euron investoinneilla. Järjestelmien avulla laivat voivat vähentää päästöjä, melusaastetta ja polttoaineen kulutusta käyttämällä maasähköä satamassaolojen aikana.

Tallink-konsernin laiva Victoria I liitettiin maasähköön Tallinnan satamassa Viron ensimmäistä maasähkölatausta varten 11.9. Maasähköä voivat käyttää laivat, jotka liikennöivät Viron ja Ruotsin sekä Viron ja Suomen välisillä reiteillä.

Laituriin kiinnittäytymisen jälkeen moottorit sammutetaan ja laiva liitetään maasähköön. Laivan energiakuormitus siirretään maavirtalähteeseen häiritsemättä laivalla tarjottavia palveluja.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Maasähköratkaisu ei ole pelkästään merkittävä päästöjen ja melusaasteen vähentäjä, vaan myös tärkeä askel kohti kestävämpää toimintaa varustamoille.

”Tallinnan meriportin maasähkön innovatiivinen käyttö vähentää ilmakehän päästöjä ja torjuu siten myös ilmaston lämpenemistä. Siirtyminen maasähköön on ainoa mahdollinen tapa – sekä ilmansaasteet että melu vähenevät, mikä tarkoittaa, että kaupungista tulee entistä puhtaampi ja hiljaisempi. Tallinnan satama on tiukasti matkalla kohti Euroopan vihreintä satamaa, ja tämä askel tukee Tallinnan pyrkimystä saada Euroopan vihreän pääkaupungin titteli vuonna 2022″, sanoo Tallinnan pormestari Mihhail Kõlvart.

Tallinnan sataman maasähköhanketta rahoitti Euroopan unioni/TWIN-PORT III.

 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.