Thomas Cook Groupin, johon myös Tjäreborg kuuluu, #noplaceforplastic-aloitteen tavoitteena on vähentää kertakäyttömuovin määrää 70 tonnia vuoden 2019 loppuun mennessä.
Kertakäyttömuovin käytön vähentäminen on Thomas Cook -konsernin pitkäjänteisen #noplaceforplastic-aloitteen ensimmäinen vaihe. Välimereen päätyy 40 prosenttia enemmän muovijätettä kesäkuukausien aikana**, mikä osoittaa suoran yhteyden matkailun ja muoviroskaamisen välillä.
Roskaiset rannat vaikuttavat kyselyyn vastanneiden mielestä myös siihen, halutaanko matkakohteessa lomailla uudelleenkin.
38 prosenttia vastaajista kertoi huomanneensa roskaa rannalla edellisellä lomamatkallaan, ja heistä kolmasosa koki siten harkitsevansa tähän rantakohteeseen matkustamista uudelleen. Lisäksi 65 prosenttia vastaajista sanoi valitsevansa mieluummin matkanjärjestäjän, joka on sitoutunut vähentämään muovituotteiden käyttöä. Moni kyselyyn vastannut on valmis luopumaan kertakäyttömuovituotteista kuten pilleistä, drinkkitikuista sekä ruokailuvälineistä.
”Ensin luovumme kertakäyttöisistä muovituotteista, kuten pilleistä ja drinkkitikuista omissa konseptihotelleissamme sekä Thomas Cook Airlines -lentoyhtiössämme, joiden toimintaa me voimme muuttaa nopeimmin. Samalla selvitämme, paljonko me, yhteistyökumppanimme sekä alihankkijamme ylipäätään käytämme muovia. Tiedon avulla voimme edelleen vähentää kertakäyttötuotteiden sekä muovin käyttöä”, kertoo Magnus Wikner, Thomas Cook Northern Europe -konsernin toimitusjohtaja.
Kokeilu viime kesänä valituissa konseptihotelleissa
Viime kesänä kymmenessä Thomas Cookin/Tjäreborgin konseptihotellissa toteutettiin kokeilu, jonka tavoitteena oli saada asiakkaat luopumaan pillien käytöstä. Samalla pillien käyttö laski lähes 50 prosenttia, mikä on yli miljoona pilliä vähemmän. Lennon aikana tarjottaviin juomiin lisättävät drinkkitikut ovat myös suurivolyyminen tuote, joiden käyttäminen lopetetaan kaikilla Thomas Cook Airlinesin lennoilla.
Thomas Cook -konserni on asettanut seuraavat tavoitteet vuoteen 2020 mennessä:
- Luopua 70 miljoonasta kertakäyttömuovituotteesta toimistoissamme, omissa konseptihotelleissamme sekä Thomas Cook Airlines -lentoyhtiömme lennoilla. Tämä vastaa 70 tonnia muovia tai 3 500 täyteen pakattua matkalaukkua.
- Vaihtaa kertakäyttömuovituotteet joko kierrätysmuovista, biohajoavasta tai kompostoituvasta materiaalista valmistettuihin vaihtoehtoihin, siellä missä tämä on mahdollista.
- Varmistaa, että muovituotteet kierrätetään aina, kun se on mahdollista. Tulemme työskentelemään yhteistyössä alihankkijoidemme, viranomaisten sekä muiden matkailualan toimijoiden kanssa kehittääksemme jätteenkäsittelyä ja kierrätystä lomakohteissamme.
- Hyödyntää konsernimme kokoa vaikuttaaksemme asiakkaisiin, työntekijöihin, alihankkijoihin sekä matkailualaan levittääksemme tietoisuutta tästä asiasta.
Kaksi pilottiprojektia Rhodoksella kesällä 2019
Rhodoksella käynnistetään tulevana kesänä usean hotellin laajuinen pilottiprojekti, jonka tavoitteena on löytää uusia vastuullisia vaihtoehtoja muovituotteille eri käyttötarkoituksiin. Korvaavat tuotteet otetaan yhtiössä myöhemmin laajempaan käyttöön.
Tjäreborgin perheille suunnatussa Sunwing Kallithea Beach -konseptihotellissa tullaan kokeilemaan rikkinäisten ja hylättyjen muovituotteiden, kuten rantapallojen, uimapatjojen ja -kellukkeiden keräämistä sekä kierrättämistä. Thomas Cook on aloittanut yhteistyön englantilaisen Wyatt and Jack -yhtiön kanssa, joka kierrättää muovia ja valmistaa kierrätysmuovista esimerkiksi rantakasseja ja pesupusseja. Hotellivierailla on mahdollisuus viedä tarpeettomat muovitavarat keräyspisteelle, mistä ne päätyvät Wyatt and Jackin tuotteiden raaka-aineeksi.
”Uskomme, että sitoutumisemme tavoitteeseen muovin vähentämiseksi tulee inspiroimaan myös muita matkailualan toimijoita vähentämään muovin määrää. Tavoitteenamme on luoda kestävämpi tulevaisuus työntekijöillemme, rakastetuille lomakohteille sekä tietenkin asiakkaillemme”, Magnus Wikner tiivistää.
Kysely muovista
Miten matkailijat suhtautuvat muovin käyttöön ja roskaamiseen? Thomas Cookin/Tjäreborgin toteuttaman kyselyn*** tulokset:
- 94 % vastaajista on huolissaan merten muovijätteestä (93 % suomalaisista)
- 88 % kokee, että matkailualan yritykset ottavat muoviroskaongelman vakavasti (93 % suomalaisista)
- 65 % sanoo valitsevansa mieluummin matkatoimiston, joka toimii muoviroskaamisen vähentämiseksi (80 % suomalaisista)
- 22 % vastaajista kertoo todennäköisemmin heittävänsä muovituotteen roskiin kuin vievänsä sen kierrätykseen (22 % suomalaisista)
- 72 % kokee olevansa tietoisempia omasta muovinkäytöstään kuin vuosi sitten (70 % suomalaisista)
- Kyselyyn vastanneet sanovat, että heidän olisi helppoa luopua kertakäyttömuovituotteista kuten pilleistä, drinkkitikuista, ruokailuvälineistä sekä rantapalloista. Tarpeellisiksi koetaan vastausten perusteella lasten uimakellukkeet sekä muoviset aurinkovoide-, shampoo- ja saippuapullot. Myös muoviset vesipullot ovat tärkeitä monille vastaajista, mutta 72 % vastaajista (75 % suomalaisista) kertoo voivansa harkita uudelleen täytettävän vesipullon hankintaa.
- 66 % perheellisistä vastaajista ostaa muoviset hiekka- ja rantalelut joka kolmannella lomamatkallaan tai useammin. 62 % vastanneista kertoo ottavansa lelut mukaan kotiin lomaltaan, ja 35 % kertoo jättävänsä ne lomakohteeseen muiden käyttöön.
*2005 YK:n ympäristöohjelman raportti “Marine Litter An analytical overview”.
**2018 WWF:n raportti “The Holiday Plastic Choking Our Oceans”.
***Thomas Cook -konserni toteutti kuluttajakyselyn, johon vastasi yhteensä 3 360 henkilöä kuudesta maasta (Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska, Saksa, Englanti).
Lähde: Thomas Cook Group
Jaa artikkeli: