Hyppää sisältöön
· Leena

Tjäreborgin ensi kesän uutuuskohteet: Korfu, Montenegro ja Albania

Tjäreborg kertoi aamiaistilaisuudessaan uutuuskohteistaan ja matkailutrendeistä.

Matkailutrendeistä kertoivat Tjäreborgin opas Katja Piiparinen, tuotepäällikkö Jessica Virtanen ja viestintäpäällikkö Aura Soininen.

”Tjäreborgin viime talvi oli yksi sen historian parhaista ja juuri päättynyt kesäkin meni hyvin”, kertoi Tjäreborgin viestintäpäällikkö Aura Soininen.
Soinisen mukaan Kroatia oli yksi menneen kesä suosikeista. Matkustajamäärät nousivat sinne peräti 37 %. Myös Kypros ja Kreikka olivat suosikkilistan kärkisijoilla.

Turkin suosio on taas kasvanut, eikä vähiten halvan liiran takia. ”Kun aiemmin eurolla sai 3-4 liiraa, nyt sillä saa 7”, kertoi Tjäreborgin opas Katja Piiparinen. ”Kelpo aterian saa alle kympillä.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Vaikka Kanariansaaret on edelleen talven kestosuosikki, myös kaukokohteiden suosio on noussut. Tjäreborgilla kaukokohteiden myynti on noussut peräti 43 % viimeisen kahden vuoden aikana. Varsinkin Malediivit ja Dubai ovat nousseet kaukokohteiden kärkikastiin.

”Risteilyjen myynti on kasvanut neljässä vuodessa 1950 %”, kertoo Soininen. ”Myös vuosi sitten aloitetut Formulamatkat ovat löytäneet asiakaskuntansa.”
Suosittuja ovat myös futismatkat, ja erityisesti Liverpoolin kannattajille on hyviä uutisia. ”Meillä on joka otteluun satoja lippuja. Pohjoismaissa on todella paljon Liverpoolin kannattajia, ja sen vuoksi meillä on sinne isot lippukiintiöt”, Soininen kertoo.

Tilastokeskuksen mukaan suomalaisten tekemien vapaa-ajan ulkomaanmatkojen määrä on kasvanut 77 % viimeisten 10 vuoden aikana. Eniten matkustavat etelä- ja länsisuomalaiset sekä 45-54-vuotiaat. He tekivät 1,1 miljoonaa ulkomaanmatkaa viime vuonna.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Matkailu on lisääntynyt eniten Itä- ja Länsi-Eurooppaan (25,2 %) sekä Afrikkaan (25,1 %). Sen sijaan Amerikkaan suuntautuva matkailu on vuodesta 2016 vuoteen 2017 laskenut tilastokeskuksen mukaan 64,3 %.

Tjäreborgin matkailutrenditutkimuksen mukaan moderni matkailija on omatoiminen, joka haluaa tehdä lomastaan omannäköisen – oli sitten kyse hotellista, aktiviteeteista tai ruoasta.

Tjäreborgin tuotepäällikkö Jessica Virtanen muistuttaa, että Tjäreborgilta saa valmiiden matkapakettien lisäksi räätälöityjä indismatkoja. ”Ja omat konseptihotellimme tarjoavat hyvää majoitusta eri kohderyhmille.”

Tjäreborgin konseptihotellit ovat yhä suositumpia. Selkeä määrittely helpottaa hotellin valintaa:

Sunwing-hotellit on suunnattu erityisesti perheille.
Sunprime-hotellit ovat aikuisille, jonne ei oteta alle 16-vuotiaita.
O.B.C. eli Ocean Beach Club -hotellit ovat suunnattu pariskunnille.
Casa Cook -hotellit ovat modernille, urbaanille matkustajalle.
Cook’c Clubin ensimmäinen hotelli avattiin Kreetalla. Hotellit ovat suunnattu uuden sukupolven lomailijalle, jolla on rento ja utelias ote elämään.

Tjäreborgin varauksista jo 84 % tulee netin kautta. ”Suosituin varausaika on sunnuntai-ilta”, kertoo Virtanen.
Tjäreborgilla on edelleen myös ”katutoimisto”, tosin ei ihan katutasossa, vaan Kampin kauppakeskuksen 5. kerroksessa.

Yllä oleva graafi kertoo selkeästi miten maailma on reilussa kymmenessä vuodessa muuttunut. Vuonna 2005 painettiin 5,7 miljoonaa esitettä, vastaanotettiin 2 miljoonaa puhelua vuodessa ja palveltiin 96 kivijalkatoimistossa. Vuonna 2017 luvut näyttävät ihan jotain muuta.

 

Pääkuva: Tjäreborg, Petrovac, Montenegro

Leena