Maailman suurin lentokone, Antonov An-225 Mriya, eli The Dream tuhoutui Venäjän ilmaiskussa helmikuun lopussa. Koneen pituus oli 84 metriä, korkeus 18,1 metriä ja siipien väli 88,4 metriä.
An-225 Mriya oli ilmailuhistorian raskain ja pisimpään toiminnassa ollut lentokone. Antonovin tehdas rakensi sen, kun Ukraina oli vielä osa Neuvostoliittoa. Kone teki ensilentonsa 21. joulukuuta 1988. Koneesta valmistettiin vain yksi kappale, sillä suunniteltua toista konetta ei koskaan toimitettu Neuvostoliiton hajoamisen myötä.
Mriya, joka tarkoittaa ukrainaksi ‘unelmaa’, kehitettiin tukemaan Neuvostoliiton avaruusohjelmaa ja kuljettamaan Buran-avaruusaluksia. Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen kone sijoitettiin varastoon, mutta otettiin käyttöön taas vuonna 2001, jolloin se rikkoi ennätyksensä kuljettamalla neljä taistelupanssarivaunua. Rahdin paino oli huikeat 253,82 tonnia.
Kone jatkoi ennätystensä kirjaamista, muun muassa kuljettamalla elokuussa 2009 raskaimman koskaan lentoteitse lähetetyn yksittäisen rahdin. Se lennätti Armeniassa sijaitsevan kaasuvoimalan generaattorin. Kokonaispaino oli 189 tonnia. Seuraavana kesänä se lensi maailman pisimmän lentorahtikappaleen. Kaksi 42,1 metrin (138 jalan) pituista koetuulivoimalan lapaa noudettiin Tianjinista, Kiinasta, ja ne vietiin Skrydstrupiin, Tanskaan.
Nyt Zelenskyi hakee uuden koneen rakentamiseen 800 miljoonaa dollaria. Uusi kone halutaan rakentaa sodassa ja erityisesti Mariupolin puolustuksen aikana kuolleiden lentäjien muistoksi.
”Haluamme kunnioittaa näitä lentäjiä, jotka pelastivat monen Mariupoliin ja erityisesti Azovstalin alueelle jääneiden ihmisten henkiä. Monet lentäjät antoivat henkensä viedäkseen sinne tarvikkeita, kuten aseita ja jopa vettä, ja hakiessaan sieltä pois haavoittuneita. Suuri osa näistä ihmisistä kuoli sankarillisesti. MRIYA:n rakentaminen sankareiden muistoksi olisi oikea teko.”
Antonovin ohjelmassa oli alun perin tarkoitus luoda kaksi lentokonetta. Valitettavasti rahoituksen ja mahdollisen kiinnostuksen puute johti siihen, että toisen Mriyan rakentaminen lopetettiin vuonna 1994. Ajatus elvytettiin hetkeksi vuonna 2009, mutta se keskeytettiin jälleen tarvittavien valtavien rahasummien vuoksi.
Toinen lentokone on jo noin 70-prosenttisesti valmis, mutta koneesta puuttuvat vielä tekniset osat. Jotta kone saataisiin tehtyä, sen rakentamisen tarvittaisiin varoja vielä noin 400 miljoonasta dollarista noin 800 miljoonaan dollariin.
Lähde: Simple Flying
Jaa artikkeli: