Sosiaalisen median rooli matkakohteen valinnassa kasvaa jatkuvasti. Verkkoyhteisöt toimivat ajantasaisina ja interaktiivisina tietokantoina reissaajille.
Äkkiseltään pieneltä tuntuvat asiat, kuten langattoman verkon saatavuus matkakohteeseen saapuessa voi kasvattaa kohteen suosiota näissä yhteisöissä. Tämä voi myös hyödyttää turismia Suomessa.
Tutkijatohtori Dandison Ukpabi Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta tarkastelee tuoreessa väitöstutkimuksessaan “Exploring consumer motivations, engagement and customer value in online brand communities: A perspective from tourism, travel and hospitality Services” asioita, jotka kannustavat kuluttajia osallistumaan tällaisten yhteisöjen toimintaan. Tarkasteltavana on niin yhteisöön osallistumiseen johtaneet asiat kuin jatkuva vuorovaikutus yhteisössä siihen liittymisen jälkeen.
Tutkimus suosittaa turistikohteille viimeistään nyt päivittymistä nykyajan ns. smart-turismia tukevaksi kohteeksi. Tämä alkaa saatavilla olevalla langattomalla internetyhteydellä verkossa.
Mobiilidata on Suomessa halpaa ja sitä käytetään eniten asukasta kohden koko maailmassa. Tämä on luonut hyvän pohjan smart-turismiin siirtymiseen turistikohteissa Suomessa.
Väitöskirja on luettavissa JYX-julkaisuarkistossa.
Lähde: Jyväskylän yliopisto