Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Vakuutusyhtiöissä pandemia näkyy kysymystulvana

Korona hiljensi epidemian alun “härdellin” jälkeen tehokkaasti asiakkaiden yhteydenotot vakuutusyhtiöihin. Kun kaikki sulkeutuivat kotiensa sisään, korvaushakemusten määrä ehtyi, eikä uusia matkavakuutuksia otettu. Matkailualan palautuminen näkyy kasvavissa myyntiluvuissa. Ifiltä kerrotaan, että joulukuussa matkavakuutuksien määrä oli jo 60 – 70 prosentissa koronaa edeltävästä tasosta. Epidemian on vaikuttanut kuitenkin muuhunkin kuin myyntiin ja korvauslukuihin. Vakuutuksien sisältö kiinnostaa asiakkaita aiempaa enemmän ja sekä matkustajilta että vakuutusyhtiöltä vaaditaan entistä aktiivisempaa maailman tilanteen seurantaa.

Epidemia on nostanut esiin monenlaisia kysymyksiä matkustamisen turvallisuudesta. Moni miettii etukäteen miten toimia, jos tauti iskee matkalla tai jos matkaan ei pääse lainkaan altistumisen tai positiivisen testin vuoksi.

Vakuutusyhtiöt käsittelevät koronaan sairastumista matkan aikana samoin kuin mitä tahansa muuta sairautta. OP Pohjola-vakuutuksesta kerrotaan, että välttämättömät ylimääräiset matka- ja majoituskulut korvataan, jos asiakas määrätään matkalla esimerkiksi eristykseen koronavirukseen sairastumisen takia. Jos kyseessä on kuitenkin pelkkä koronavirukselle altistuminen, matkavakuutus ei korvaa karanteenin kuluja.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

“Koronatesti voidaan korvata, kun se tehdään lääkärin määräyksestä matkalla alkaneiden oireiden tutkimiseksi. Testiä ei korvata kuitenkaan esimerkiksi pelkälle lennolle tai maahan pääsyä varten, eikä koronatodistuksen saamiseksi. Myöskään pelkän koronavirustartunnalle altistumisen vuoksi tehtävää koronatestiä ei korvata.”

“Matkavakuutusten menekki kulkee aika lailla käsi kädessä esimerkiksi lentomäärin ja matkatoimistojen myynnin kanssa”, Ifin matkavakuutuksista vastaava tuotepäällikkö Jukka Heinämäki kertoo.

 

Lisäturva altistumiselle

Ifin matkavakuutuksista vastaava tuotepäällikkö Jukka Heinämäki sanoo, että on tärkeää erottaa toisistaan sairastuminen ja altistuminen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

“Ihmisillä menee helposti sekaisin nämä kaksi asiaa. Jos on sairastunut, määrätään eristykseen. Jos taas on vaikka lentokoneessa altistunut taudille, mutta ei ole sairas, on kyseessä karanteeni.”

Suomalaisissa vakuutusyhtiöissä karanteeni ei ole aiemmin kuulunut matkavakuutusten korvauskäytäntöihin, mutta esimerkiksi Fennia jatkaa karanteenitapauksissa vakuutuksen voimassaoloa siihen saakka, kunnes matkustaminen kotiin on mahdollista. If lisäsi joulukuussa jatkuviin matkavakuutuksiinsa myös karanteenia koskevan lisäedun.

“Jos vakuutettu joutuu ulkomailla korona-altistumisen johdosta karanteeniin, hänelle korvataan siitä aiheutuneita ylimääräisiä ja välttämättömiä matka- ja majoituskuluja. Karanteeniturva on voimassa vuoden loppuun asti EU:ssa, Schengen-maissa ja Iso-Britanniassa. Korvaamme karanteenista johtuneita ylimääräisiä matka- ja majoituskuluja tuhanteen euroon asti”, Heinämäki kertoo.

Hän uskoo edun auttavan matkustajia kahdella tapaa: Sekä myönnettyjen korvausten muodossa että lisäämällä turvallisuuden tunnetta jolloin matkaan uskalletaan lähteä helpommin.

Korvausasiantuntija Anne Koivisto Ifiltä kertoo, että alkuvuoden tilastoissa näkyy selvää nousua altistumisesta ja sairastumisesta johtuneissa korvaushakemusten määrässä. Vakuutusyhtiö ei julkaise tarkkoja korvauslukuja.

Uudet haasteet

Korona on tuonut vakuutusmyyntiin kaksi suurta muutosta myyntilukujen heilahtelun lisäksi. Ensimmäinen on se, että ihmiset selvittävät huomattavasti aiempaa tarkemmin vakuutuksiensa kattavuutta ennen matkaa. Ulkoministeriön sivuillakin kehotetaan varmistamaan ennen matkalle lähtöä matkavakuutuksen kattavuus ja voimassaolo. Myös useat lentoyhtiöt ja matkatoimistot kehottavat tarkistamaan vakuutussisältö.

“Kattavuuden tarkistamiseen ei anneta sen suurempia ohjeita, joten vakuutusyhtiön näkökulmasta tämä tarkoittaa sitä, että asiakkaat soittavat kaikesta mahdollisesta jo ennen matkaa, ennen kuin mitään on edes sattunut”, Heinämäki kertoo.

Hypoteettisiä kysymyksiä

Kysymysten tulvaan on törmätty myös vahinkovakuutusyhtiö Trygillä, joka hoitaa Suomessa Nordean, Danske Bankin, SEB:n ja Bank Norwegianin pankkien luottokortteihin liittyvät matkavakuutukset.

“Karanteeni on ollut koko koronapandemian aikana ”se kysymys”. Vahinko-osastoltamme tiedustellaan niin puhelimitse kuin sähköpostitse vakuutusehtojen kattavuudesta: kattaako vakuutukseni tässä tai tässä tilanteessa, miten karanteeni entä PCR-testitulos, miten toimia, jos sairastun lomalla – mihin ottaa yhteys. Meille esitetyt kysymykset ovat selkeästi hypoteettisimpiä kysymyksiä kuin ennen koronapandemiaa. Tämä on luonnollisestikin hyvä, näin vakuutetulle ei tule ikäviä yllätyksiä lomakohteessa”, yhtiön Pohjoismaiden vahinkojohtaja Dan Keto kertoo.

Vakuutustodistukset

Toinen uusi asia on jatkuvasti muuttuvat käytänteet ja maat, jotka vaativat erityisesti sanoitettuja vakuutustodistuksia koskien koronaa.

“Esimerkiksi Thaimaassa ei riitä, että vakuutustodistuksessa lukee, että vakuutus on voimassa kaikissa maailman maissa. Lisäsimmekin matkavakuutustodistuksille tarkennuksen tästä, eli worldwide including Thailand“, Heinämäki naurahtaa.

“Vuoden 2022 alusta alkaen on nähtävissä, että suomalaiset ovat aktivoituneet ja matkustusinto on taas nousussa. Se näkyy meillä lisääntyneiden tiedusteluiden ja vahinkoilmoitusten määrissä. Kuten myös vakuutustodistusten tilauksissa”, myös Keto Trygiltä kertoo.

Peruutusturva apuna

Matkavakuutuksiin kuuluu yleensä peruutusturva, joka korvaa vakuutetun tai tämän läheisen sairastumisesta johtuvasta matkan peruuntumisesta syntyneitä kuluja viiteen tuhanteen euroon asti.

“Ifin peruutusturvasta korvataan lentoja, majoituksia, palveluita, jos on vaikka varattu konsertteja tai vaikka huskysafari”, Heinämäki kertoo.

Jos matka peruuntuu järjestäjän toimesta, on korvaaja vakuutusyhtiön sijaan matkanjärjestäjä. Matkatoimistot ja lentoyhtiöt ovat myös hyvin joustavia matkojen siirron suhteen. Valtaosalla matkan ajankohtaa voi vaihtaa veloituksetta ja ilman syytä.

Korona ei ole enää kriisi

 Pohjolasta kerrotaan, että matkustajavakuutukseen valittavissa oleva Matkustajan kriisiturva ei korvaa perutun matkan kuluja, jos matkan peruuntumisen syy on koronapandemiaan liittyvät olosuhdemuutokset. Tämä johtuu siitä, että koronapandemiaa ei lasketa enää yllättäväksi tai odottamattomaksi tilanteeksi.

Myös Heinämäki Ifiltä toteaa, että pelkkä altistuminen ei ole vakuutusehtojen mukainen korvattava syy perua matkaa – Sairastuminen on, mutta taudille altistuminen ei.

Ei matkalle ilman vakuutusta


Matkustaminen vaatii parhaillaan erityistoimenpiteitä ja tilanteet voivat muuttua äkillisestikin. Siksi matkavakuutuksen otto on entistä tärkeämpää.

“On yhä edelleen ihmisiä, jotka lähtevät ilman matkavakuutusta reissuun, mutta onneksi tietoisuus vakuutuksen tärkeydestä on hyvä ja nyt ehkä kasvanutkin. Ehkä se tyhmin teko on, että ostaa viiden tuhannen euron matkan perheelle ja jättää muutaman kympin vakuutukset ottamatta. Pelkkä ambulanssilento Thaimaasta Suomeen maksaa noin 150 000 euroa, joten kyllä vakuutus on väärä paikka säästää”, Heinämäki Ifistä sanoo.

 

Riikka Mahlamäki-Kaistinen
Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.