Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Valpas on luteiden jäljillä

Luteet, nuo pienet, lähes näkymättömät kiusalaiset eivät osaa lukea sisiliskoja paremmin. Ne pyyhältävät tähtiluokituksista välittämättä sinne, missä on ateria tarjolla. Matkustajien harmiksi luteiden lempipaikka on hotellisänky.

Valpas on suomalainen yritys, joka on keksinyt, miten hotellit saadaan ludevapaiksi. Valppaan teknologian avulla hotelli tietää 24/7 ettei heidän hotellissaan ole eikä tule olemaan luteita.  Tämä alaa mullistava keksintö on puhtaasti suomalainen ja Valpas Hotels onkin matkalla ludevapaaseen hotellimaailmaan.

Älykkäät designsängynjalat vangitsevat luteet

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

”Ajatus Valpaksesta lähti toimitusjohtajamme omasta ludekokemuksesta hotellissa ja halusta tehdä matkailun tulevaisuudesta parempi poistamalla matkailun inhottavin asia,” kertoo Max von Hellens, Business Development Manager.

Valppaan hauska nimi on saanut alkunsa halusta toimia ajattelevaisesti ja nokkelasti sekä ohjata tiedostavaa matkailua laajemmalle. Nuoren yrityksen tavoite on turvata konkreettisesti hotellit ja niiden asiakkaat luteilta.

Ei enää ludetarkastuksia, ei lakanoiden ravistelua tai verijälkien etsimistä seiniltä. ”Valpas-sängynjalat ovat suunniteltu luteiden biologiaa ajatellen. Jalkojen pinnoite ja väri toimivat houkuttimena luteille ja erikoista on, että tämä on ainoa paikka, jossa luteet voidaan saada kiinni ennen kuin ne pääsevät puremaan majoittujaa tai ennen kuin ne pääsevät pesimään huoneeseen. Jalkojen sisällä on ansa, jonka sensorit tunnistavat, että sinne sisälle on päätynyt jotain. IoT-järjestelmän avulla hotellinpitäjät tietävät 24/7 että kaikki huoneet ovat turvattuja ja näin voidaan tietää kaiken aikaa, että huoneet ovat yhtä laadukkaita kuin hotellikin,” kertoo Max.

 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kohderyhmä laajenee maltillisella hinnoittelulla

Valppaan pääasiallinen kohderyhmä ovat alusta alkaen olleet hotellit ja muut majoitusta tarjoajat tahot, joiden ykkösprioriteetti on turvallisuus ja hygienia. Käytännössä ne, jotka haluavat turvata aivan jokaisen asiakkaan eivätkä halua jättää turvallisuutta sattuman varaan. Valppaan asiakkaat haluavat panostaa asiakaskokemukseen. ”Palvelumme hinnoittelu määräytyy hotellin huoneiden määrän mukaan. Tarkoituksena on auttaa hotelleja markkinoimaan tätä matkaajien kauan odottamaa turvaa ja olemmekin pystyneet kasvattamaan asiakashotellien suoria varausmääriä ja myyntiä niin, että meidän vuosimaksumme on ollut pienempi kuin kasvanut myynti,” iloitsee Max.

Perinteisesti komeat viiden tähden hotellit ovat kieltäneet ludeongelman. Aamuyön tunteina on sitten kannettu takaoven kautta sänkyjä auton lavalle ja puhdistusaineet ovat peittäneet designtuoksut käytävillä. Suurin kynnys myöntää ludeongelma onkin juuri hienoimmilla hotelleilla, imago kun ei tykkää pienistä ötököistä. Lukutaidottomat luteet kuitenkin saapuvat matkalaukkujen mukana tähtien määrästä huolimatta. Vähitellen paremmatkin hotellit ymmärtänevät, että puhdas maine on komeampi kuin piiloteltu ongelma.

Tuotanto ja tulevaisuudennäkymät

Valppaan sängynjalat valmistetaan ainakin toistaiseksi Aasiassa. Tulevaisuudessa yrityksellä on kuitenkin halu ja visio siitä, että tuotanto olisi lähempänä kohdemarkkinoita. Asiakkaana Valppaalla on tällä hetkellä noin 60 hotellia Rovaniemeltä Lissaboniin.

”Tarkoituksemme on laajentua mahdollisimman moneen kaupunkiin mahdollisimman nopeasti. Tavoitteemme on, että jokaisessa kaupungissa olisi vähintään muutama varmasti luteeton hotelli matkaajien valittavana näin ensi alkuun. Sitä kautta pyrimme alan standardiksi, koska jos on mahdollista ennaltaehkäistä luteita puremasta asiakkaita, niin onhan se aika selvä, että vähintään hyvät hotellit sen tekevät,” summaa Max.

 

Teppo Viiperi

 

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.