Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Venäjän ilmatilan mahdollisella sulkemisella huomattavia taloudellisia vaikutuksia Finnairiin

Finnair peruu usean muun eurooppalaisen lentoyhtiön tapaan lentonsa Venäjän ilmatilassa viikon ajaksi. Toimenpiteellä Finnair varautuu mahdollisesti tuleviin viranomaismääräyksiin.

Finnair peruu 27.2.–6.3. ajalta matkustaja- ja/tai rahtilennot Aasiassa Souliin, Osakaan, Tokioon, Shanghaihin ja Guangzhouhun sekä Venäjällä Moskovaan ja Pietariin. Lennot Hongkongiin on peruttu jo aikaisemmin maaliskuun loppuun saakka.

Finnair jatkaa matkustaja- ja/tai rahtilentoja Bangkokiin, Phuketiin, Singaporeen ja Delhiin, mutta lennot reititetään Venäjän ilmatila välttäen, mikä pidentää lentoaikaa keskimäärin tunnilla. Finnair lentää Bangkokiin ja Phuketiin Helsingin lisäksi Tukholman Arlandasta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Finnair viestii perutuista lennoista suoraan asiakkaille ja tekee parhaansa reitittääkseen peruttujen lentojen asiakkaat kohteisiinsa toisilla lennoilla. Asiakas voi myös hakea takaisinmaksua käyttämättä jääneestä lentolipusta. Lisäksi Finnair on tehnyt muutoksia takaisinmaksusääntöihinsä. Asiakkaat voivat perua matkansa ja hakea hyvitystä, mikäli heillä on lento Etelä-Koreaan, Japaniin tai Kiinaan 27.2.- 13.3. Venäjän-lennot voi perua ja niistä voi hakea hyvitystä toistaiseksi.

 

Venäjän ilmatilan mahdollisella sulkemisella olisi merkittävä vaikutus Euroopan ja Aasian väliseen lentoliikenteeseen, jolla on tärkeä rooli Finnairin verkostossa. Sen negatiiviset taloudelliset vaikutukset Finnairiin ovat erityisesti tilanteen pitkittyessä huomattavia. Ylilentoihin liittyvän uuden epävarmuuden vuoksi Finnair peruu vuoden 2021 viimeisen neljänneksen tuloksen yhteydessä antamansa vuoden 2022 ensimmäistä neljännestä ja vuoden 2022 jälkipuoliskon toimintaympäristöä koskevan ohjeistuksensa.

”Ukrainan hätä koskettaa kaikkia eurooppalaisia, ja ymmärrämme EU:n päätöksen sulkea ilmatilansa. Toteutamme nyt varautumissuunnitelmaamme, sillä tilanne vaikuttaa voimakkaasti Finnairiin. Venäjän ilmatilan kiertäminen pidentää lentoaikoja Aasiaan niin paljon, että useimpien Aasian ja Helsingin välisten rahti- ja matkustajalentojen operointi ei ole taloudellisesti kestävää eikä kilpailukykyistä”, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Euroopan ja Pohjois-Amerikan markkinoilla varausten määrä on selvässä kasvussa pandemian vaikutusten koko ajan pienentyessä. Finnair työstää parhaillaan vaihtoehtoista liikenne- sekä kustannussäästösuunnitelmaa tilanteen pitkittymisen varalle ja tiedottaa näistä tulevien viikkojen aikana.

”Pandemian valtavista negatiivisista taloudellisista vaikutuksista huolimatta Finnairin kassa on yhä vahva, sillä se oli vuoden lopussa suuruudeltaan noin 1,7 miljardia euroa. Tässä on mukana kokonaisuudessaan nostamaton Suomen valtion myöntämä 400 miljoonan euron hybridilaina, joka tukee myös omia pääomiamme”, Manner sanoo. ”Valtio-omistaja on todennut, että Finnair on strategisen intressin yhtiö. Uusien olosuhteiden vallitessa me yhtiössä näemme, että toimivat lentoyhteydet ovat entistäkin tärkeämpiä Suomen talouden, turvallisuuden sekä huoltovarmuuden kannalta. Yhtiö kartoittaa eri ratkaisuvaihtoehtoja siltä varalta, että tilanne pitkittyy, ja käy aktiivista dialogia Suomen valtion kanssa.”

 

Lähde: Finnair

 

Lähde: Finnair

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.