Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Venäläisohjus tuhosi maailman suurimman lentokoneen

Ukrainan viranomaiset ovat vahvistaneet, että maailman suurin lentokone, Antonov An-225 Mriya, eli The Dream, on tuhoutunut venäläisten hyökkäysten seurauksena. Koneen pituus on 84 metriä, korkeus 18,1 metriä ja siipien väli 88,4 metriä.

An-225 Mriya on ilmailuhistorian raskain ja pisimpään toiminnassa ollut lentokone, joka on herättänyt suurta ihailua kaikkialla maailmassa. Antonovin tehdas rakensi sen, kun Ukraina oli vielä osa Neuvostoliittoa. Kone teki ensilentonsa 21. joulukuuta 1988. Koneesta valmistettiin vain yksi kappale, sillä suunniteltua toista konetta ei koskaan toimitettu Neuvostoliiton hajoamisen myötä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

 

Mriya, joka tarkoittaa ukrainaksi ‘unelmaa’, kehitettiin tukemaan Neuvostoliiton avaruusohjelmaa ja kuljettamaan Buran-avaruusaluksia. Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen kone sijoitettiin varastoon, mutta otettiin käyttöön taas vuonna 2001, jolloin se rikkoi ennätyksensä kuljettamalla neljä taistelupanssarivaunua. Rahdin paino oli huikeat 253,82 tonnia.

Kone jatkoi ennätystensä kirjaamista, muun muassa kuljettamalla elokuussa 2009 raskaimman koskaan lentoteitse lähetetyn yksittäisen rahdin. Se lennätti Armeniassa sijaitsevan kaasuvoimalan generaattorin. Kokonaispaino oli 189 tonnia. Seuraavana kesänä se lensi maailman pisimmän lentorahtikappaleen. Kaksi 42,1 metrin (138 jalan) pituista koetuulivoimalan lapaa noudettiin Tianjinista, Kiinasta, ja ne vietiin Skrydstrupiin, Tanskaan.

Maailma suurin lentokone lensi rahtia vielä tammikuussa, jolloin se sai laskeutuessaan pieniä vaurioita, jotka oltaisiin kuitenkin saatu korjattua. Koneen käyttöiän odotettiin kestävän ainakin vuoteen 2033 asti.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Venäjän tehtyä ilmahyökkäys Kiovaan maailma suurin lentokone on nyt täysin tuhoutunut.

 

Kuvakaappaus Aeronewsin twitter-päivityksestä.

 

Lähde: Simple Flying
Kuvat: Simple Flying/Getty Images

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.