Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Visit Finland palasi Ruotsiin

Visit Finland on aloittanut Ruotsin markkinointitoimenpiteet vuosien poissaolon jälkeen. Mielikuva Suomesta matkakohteena on jäänyt menneisyyteen eikä naapurimme tunne maamme ainutlaatuisia kohteita ja palveluita, jotka eroavat Ruotsin omasta tarjonnasta.

Visit Finlandin Ruotsiin suuntautuvassa Hitta dig själv -kampanjassa pyritään päivittämään ruotsalaisten mielikuvaa Suomesta matkakohteena. Monikanavaisen markkinointiviestinnän kampanjan tavoitteena on lisätä liikennettä kampanjassa mukana olevien matkailuyritysten ja -alueiden myyntikanaviin ja lisätä ruotsalaisten asiakkaiden määrää.

”Tavoitteenamme on päivittää ruotsalaisten mielikuvaa Suomesta matkakohteena, lisätä vetovoimaisuutta ja tehdä kohteistamme, palveluistamme ja tuotteistamme haluttavia. Vaikka meillä on paljon samanlaista luontoa, on Suomessa runsaasti elämyksiä ja kohteita, joita Ruotsissa ei ole. Mielikuvan muuttaminen ei ole yhden yön juttu vaan vaatii pitkäjänteistä ja systemaattista markkinointia ja PR:ää”, Visit Finlandin markkinointipäällikkö Mervi Holmén kertoo.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kampanja tavoittelee uusia, tarkoin valittuja kohderyhmiä Ruotsissa: ”edelläkävijöitä” (engl. Trendsetters) ja ”vastuullisen ajanvietteen ystäviä” (engl. Responsible Recreation Lovers). Nämä kohderyhmät ovat jo nähneet pohjoisen luonnon ja kokeneet mitä upeimpia lomakohteita. Samaan aikaan he etsivät koko ajan jotain uutta ja ennennäkemätöntä – he haluavat yllättyä, kokeilla ja kokea – vastuullisesti.

Hitta dig själv -kampanjakokonaisuus muodostuu imagollisesta ja taktisesta sisällöstä: Visit Finland rakentaa haluttavuutta massamedioissa ja ohjaa liikenteen omien kanaviensa kautta alueiden ja partnereiden myyntikanaviin. Tätä ostetun mainonnan kampanjaa tuetaan monipuolisella PR-työllä, mikä pitää sisällään PR-kampanjoita, lehdistötiedotteita ja median sekä vaikuttajien tutustumismatkoja Suomeen.

Kampanjassa on mukana 19 partnerialuetta ja sitä kautta lähes 100 tuotetta Suomen kaikilta suuralueilta, eniten tietysti rannikon ja saariston alueelta. Markkinointikampanja käynnistyy lokakuussa ja pyörii ruotsalaisten nähtävillä vielä vuodenvaihteen yli.

”Kampanja on saanut positiivisen vastaanoton kotimaan matkailualueilla, mistä kertoo todella laaja osallistujien joukko. Hitta dig själv -kampanjaa tehdään pitkäjänteisesti yhdessä partnereiden kanssa ja se saa jatkoa vuonna 2022. Toivomme myös uusien matkailualueiden ja yritysten liittyvän mukaan ensi vuonna”, partneriyhteistyöstä vastaava Heli Saari Visit Finlandilta sanoo.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

HITTA DIG SJÄLV -KAMPANJASIVUSTO.

 

Lähde: Visit Finland

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.