Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Voimaa Saimaan matkailumarkkinointiin

Etelä-Karjalan liitto, Etelä-Savon maakuntaliitto sekä Lappeenrannan, Imatran, Mikkelin, Savonlinnan ja Varkauden kaupungit ovat päättäneet jatkaa hyväksi havaittua Saimaa-sopimukseen perustuvaa markkinointi- ja kehittämisyhteistyötä.

Kokemukset päättymässä olevalta kolmelta vuodelta ovat olleet hyvät. Nyt yhteistyötä jatketaan viiden vuoden ajan kattavalla jatkosopimuksella.

Sopimuksen edellyttämä yhdistys kulkee toistaiseksi työnimellä Lake Saimaa, ja sen rekisteröinti sekä toiminnan käynnistäminen käynnistyy välittömästi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon yhteinen tavoite on Saimaan alueen nostaminen kansainvälisesti merkittäväksi matkailukohteeksi.

Saimaasta halutaan Suomen kolmas kansainvälisesti tunnettu matkailualue Helsingin ja Lapin rinnalle. Yhteistyöllä tavoitellaan matkailuyritysten yhteistyön lisäämistä sekä matkailuelinkeinojen kasvua ja kehittymistä.

Yhteistyön tulokset ovat olleet kannustavia: matkailijamäärät sekä kansallinen ja kansainvälinen medianäkyvyys ovat kasvaneet. Kansallisessa matkailun kehittämisessä Saimaa-yhteistyö on nostettu hyväksi esimerkiksi alueiden ja toimijoiden välisestä tuloksekkaasta yhteistyöstä. Myös matkailuyritykset ovat nähneet yhteistyön kehittämisen erittäin tärkeänä.

Uudessa sopimuksessa yhteistyötä ei rajata kansainväliseen markkinointiin, vaan sitä voidaan tehdä myös kotimaan markkinoinnissa. Toiseksi sopimukseen voivat liittyä myös muut kaupungit ja alueet Saimaan järvialtaan rannalla. Ensimmäisenä uutena kumppanina mukaan on tullut Varkauden kaupunki. Maaseutukunnat osallistuvat maakuntien liittojen kautta ja yritykset markkinointia tekevien yhdistysten ja yritysten välityksellä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Saimaa-sopimus 2020−2025 astuu voimaan 1.1.2020, jolloin sen toteuttamisesta vastaava yhdistys aloittaa toimintansa. Yhdistyksen kotipaikaksi arvottiin perustavassa kokouksessa Mikkeli.

Yhdistys julkaisee vuonna 2020 uuden, monikielisen Saimaa.fi-verkkosivuston.

 

Lähde: Etelä-Karjalan liitto
Kuva: Visit Finland, Mikko Nikkinen

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.