Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Mitkä ovat maailman kannattavimmat lentoyhtiöt?

Pandemian jälkeen lentoyhtiöt ovat pyrkineet pääsemään kasvun tielle mahdollisimman pian, muun muassa leikkaamalla kustannuksia ja korottamalla lentohintoja.

Osa yhtiöistä on jo päässytkin positiivisiin tuloksiin.

Vuonna 2019 maailman kannattavimpien lentoyhtiöiden listalla oli useita yhdysvaltalaisia lentoyhtiötä. Vuonna 2022 ne ovat edelleen mukana, mutta uusiakin on listalla.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

5.sijalla on Dallasissa toimiva halpalentoyhtiö Southwest Airlines. Viime vuonna lentoyhtiön nettotulos oli 723 miljoonaa dollaria, mikä on selvästi vähemmän kuin ennen pandemiaa, mutta hyvällä kasvun tiellä.

4.sijalla on International Airlines Group (IAG), johon kuuluvat Aer Lingus, British Airways, Iberia, Level ja Vueling. IAG ilmoitti 1,22 miljardin euron (1,32 miljardin dollarin) voiton vuodelle 2022, ja sen tavoitteena on kaksinkertaistaa luku vuonna 2023.

3.sijalla on Lufthansa-Group, joka teki 1,5 miljardin euron (1,63 miljardin dollarin) voiton vuonna 2022, Tulos käänsi kaksi vuotta kestäneen miljardin dollarin tappion kierteen. Lufthansa Groupiin kuuluvat Lufthansa, Austrian Airlines, SWISS, Eurowings ja Brussels Airlines.

2.sijalla on Turkish Airlines, joka päätti viime vuoden 2,7 miljardin dollarin voittoon. Yhtiön matkustajamäärät olivat vain 3 prosenttia alhaisemmat kuin ennen koronaa, ja sen koko verkosto oli lähes ennallaan.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

1.Delta Airlines on jälleen maailman kannattavin lentoyhtiö. Atlantaa kotikenttänään pitävä megayhtiö teki 3,6 miljardin dollarin nettotuloksen ja 7,8 prosenttia katetta vuonna 2022. Tulos laski vain hieman vuodesta 2019. Huolimatta siitä, että muut yhdysvaltalaiset lentoyhtiöt kamppailevat monien ongelmien kanssa, Delta onnistui palaamaan pandemiaa edeltäviin lukuihin ja lunastamaan jälleen kerran kannattavuuden kärkipaikan, vaikka liikematkustajien määrä on edelleen kaukana aiemmasta tasosta.

 

Lähde: Simple Flying

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.