Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Air France sisällyttää biopolttoainetta lipun hintaan

Tämän vuoden alusta alkaen Ranska edellyttää, että Ranskasta lähtevillä lennoilla käytetään keskimäärin 1 % kestävää lentopolttoainetta. Määräys koskee kaikki Ranskaan lentäviä yhtiöitä, jotka tankkaavat Ranskassa.

Air France kertoo tiedotteessaan, että se sisällyttää kestävän polttoaineen osuuden jokaisen lipun hintaan 10. tammikuuta alkaen. Osuus vaihtelee 1 eurosta 4 euroon Economy-luokassa ja 1,50 eurosta 12 euroon bisnesluokassa matkan pituudesta riippuen.

”Tämän maksun ja yritysasiakkaidemme vapaaehtoisen kompensaation ansiosta lentokoneisiimme käytetään vuonna 2022 yli 15 000 tonnia kestävää lentopolttoainetta, mikä on 10 kertaa enemmän kuin edellisenä vuonna ja huomattavasti enemmän kuin pakollinen määrä”, yhtiöstä kerrotaan.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Air Francen verkkosivuilla voi 13. tammikuuta alkaen ostaa myös suuremman määrän biopolttoainetta ja näin pienentää lennon hiilijalanjälkeä. Yhtiön mukaan jokainen maksettu euro ohjataan suoraan biopolttoaineen hankintaan.
Flying Blue -kanta-asiakasohjelman jäsenille tarjotaan mahdollisuus ostaa SAF:ää (Sustainable aviation fuel) myös lentomaileillaan.

Vuosina 2005-2019 Air France vähensi hiilidioksidipäästöjään 6 prosenttia liikenteen kasvusta huolimatta. Seuraava askel on saavuttaa 15 prosentin vähennys CO2-päästöissä vuoteen 2030 mennessä vuoteen 2005 verrattuna. Tavoitteena on nollapäästöjen saavuttaminen vuoteen 2050 mennessä.

Tällä hetkellä lentoyhtiön tärkein väline hiilijalanjäljen pienentämiseksi on investoiminen nykyaikaiseen, polttoainetehokkaampaan kalustoon. Air France investoi vuosittain miljardi euroa laivastonsa uudistamiseen. Toinen käytössä oleva mekanismi on kestävän lentopolttoaineen käyttäminen lennoilla. Suurin ongelma on toistaiseksi biopolttoaineen saaminen sekä sen hinta, joka on 4-8 kertaa kalliimpaa kuin perinteinen lentopetroli.

 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lähde: Air France

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.