Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Aurinkomatkojen asiakkaat Pohjoismaiden tyytyväisimpiä

Analyysi-instituutti Nordic Bench on tehnyt pohjoismaisen benchmark-tutkimuksen Pohjoismaiden 25 suurimmasta matkanjärjestäjästä. Tutkimukseen osallistui 7 800 pohjoismaalaista, jotka ovat matkustaneet matkanjärjestäjän matkalla viimeisen vuoden aikana.

Tutkimus edustaa laajasti ikää ja sukupuolta Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Suomessa.

Nordic Bench käyttää kansainvälisesti tunnustettua Satmetrixin Net Promoter Score -menetelmää, jossa mitataan asiakkaiden käsityksiä NPS-pisteisiin vaikuttavista keskeisistä tekijöistä, jotka on suhteutettu toimialaan liittyviin tekijöihin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

”Tutkimus osoittaa, että Aurinkomatkoilla on vahva asema Suomen markkinoilla, ja heidän asiakkaansa ovat myös ylivoimaisesti Pohjoismaiden tyytyväisimpiä”, sanoo Nordic Benchin toimitusjohtaja Jan Borg.

Aurinkomatkojen korkeaan NPS-pistemäärään vaikuttavat ensisijaisesti asiakkaiden korkeat arviot “luotettavuudesta” ja matkanjärjestäjän “maineesta”. Yritys on sijoittunut korkeimmalle sijalle koko Pohjoismaissa näiden molempien tekijöiden osalta.

”Olemme erittäin iloisia korkeasta asiakastyytyväisyydestä ja siitä, että asiakkaat valitsevat meidät kerta toisensa jälkeen uudelleen. Laadukkaan asiakaskokemuksen tarjoaminen on meille erittäin tärkeää. Kehitämme jatkuvasti toimintaamme ja iloitsemme tämän kehityksen näkymisestä myös asiakkaiden antamassa palautteessa. Olemme viime aikoina keskittyneet kehittämään erityisesti lomanaikaista palveluamme digitaalisissa kanavissa, joissa voimme palvella asiakkaita joustavasti heille sopivana ajankohtana. Uutena palvelukanavana lanseerasimme juuri sovelluksemme kautta toimivan videotapaamisen kohteessa olevan oppaan kanssa”, kertoo Aurinkomatkojen asiakaskokemuksesta vastaava johtaja Heli Lehtinen.

Aurinkomatkat oli toisella sijalla kategoriassa “Avun saaminen ongelmatilanteissa” ja “Ympäristö/kestävä kehitys”, kolmannella sijalla kategoriassa “Asiakaspalvelu ja vieraanvaraisuus”, neljännellä sijalla kategoriassa “Varaukset ja maksaminen” ja viidellä sijalla “Tarkkojen tietojen saaminen ennen matkaa, matkan aikana ja sen jälkeen”.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Tutkimuksessa tuli ilmi myös kohtia, joissa Aurinkomatkojen asiakkaat haluaisivat saada parannuksia. Ensimmäinen ja tärkein on “Vastinetta rahalle”, jossa Aurinkomatkat sijoittuu Pohjoismaissa korkeintaan kymmenennelle sijalle. Toinen tekijä, johon toivottiin parannusta on “Hotellien laatu ja sijainti”, jossa se on vasta seitsemäntenä.

Lisätietoa Nordic Benchin erilaisista matkanjärjestäjille suunnatuista kansallisista ja pohjoismaisista raporteista ja niiden tilaaminen onnistuu täältä: https://nordicbench.se/v1/butik/.

 

Lähde: Nordic Bench

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.