Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Aurora Botnia aloitti vihreän liikennöinnin Suomen ja Ruotsin väliä

Rauman telakalla (RMC) valmistettu Wasalinen tuore Aurora Botnia -laiva aloitti reitillään Vaasan ja Uumajan välillä elokuun lopussa. 800:n matkustajapaikan laivassa on kaksi rahtikantta ja kuljetuskapasiteettia 1500 kaistametriä. Erityiseksi aluksen tekee sen merkittävä ja tunnustettu ympäristöystävällisyys.

Peter Ståhlberg.

Laivaa markkinoidaan maailman ympäristöystävällisimpänä aluksena. Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg sanoo pienen hiilijalanjäljen ja ekologiset ajattelutavat olleen mukana suunnittelussa aivan ensimmäisestä askeleesta lähtien.

“Tämä on niin täysi hybridi kuin vain olla voi. Tällä pystytään ajamaan joko nesteytetyllä luonnonkaasulla (LNG) tai biokaasulla joka on täysin päästövapaata.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Satamaan tultaessa laiva etenee akustonsa turvin, jolloin päästöjä ei synny laisinkaan. Akut taas ladataan vihreällä sähköllä eli tuulivoimalla, jonka laivalle tuottaa Vaasan sähkö.

Ståhlberg sanoo matkustajien edellyttävän ja vaativan nykyajan liikenteeltä ympäristöystävällisyyttä.

Clean Design merkintä

Aurora Botnia on ensimmäinen laiva maailmassa, joka on täyttänyt DNV:n Clean Design -luokkamerkin tiukat ympäristökriteerit. Käytännössä tämä tarkoittaa, että laiva on suunniteltu ja rakennettu ylittämään merkittävästi MARPOL-yleissopimuksen vaatimukset laivojen päästöjen vähentämiseksi. Ståhlberg kertoo kriteerien täyttyneen jopa kirkkaasti.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

“Ympäristöystävällisyys on huomioitu joka modulissa niin pitkälle kuin vain pystyy.”

Mitä taas laivan sisustukseen tulee, siitä vastaa turkulainen Kudos Dsign.

“Voin kyllä sanoa olevani ylpeä laivasta. Siinä kaikki keskittyy mukavuuteen ja energiatehokkuuteen”, Ståhlberg sanoo.

 

Buffet á la Carte -ravintola.

Erityisen vilkas reitti

Aurora Botnian valmistuminen venyi aikatauluista puolisen vuotta. Kokonaisuudessaan laivaa rakennettiin noin 2,5 vuotta. Hinnaksi tuli noin 120 miljoonaa. Ståhlberg kertoo, että tämän hinnan päälle lasketaan projektikustannukset.

Vaasa-Uumaja reitti on varsin vilkas ja uusi laiva on sille tervetullut. Aurora Botnia lyhentää laivamatkaa tunnilla eli Suomen ja Ruotsin väliä seilataan 3,5 tunnissa.

Peter Ståhlberg kertoo, että ennen koronaa Vaasan ja Uumajan välillä kulki vuodessa noin 200 000 matkustajaa. Myös henkilöautoliikenne reitillä on merkittävä. Luvut palaavat varmasti ennalleen pandemian jälkeen.

 

Riikka Mahlamäki-Kaistinen
Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.