Hyppää sisältöön
· Leena

Barcelonan ilmailukokous

Kansainvälinen ilmailuala kokoontui äskettäin Barcelonassa ”World Routes 2017”- tapahtuman merkeissä. Siihen osallistui 300 lentoyhtiötä ja 700 lentokenttää 110 eri maasta.

Tapahtumassa muun muassa Taiwanin Taoyuanin lentokenttä osoitti kiinnostusta lentoyhteydestä Helsinkiin.

World Routes 2017 hengessä Ikkunapaikka kokosi pienen katsauksen kansainväliseen ilmailualaan.

USA:ssa kotimaan lentoja lentävät lentoyhtiöt joutuvat ilmoittamaan viranomaisille kuinka paljon ne vuosittain veloittivat erilaisia matkalaukku- ja lipunmuutoskuluja.
Summa on huikea, viime vuonna se oli 7.1 miljardia USA:n dollaria. Lentoyhtiöiden liikevaihdossa näillä tuloilla on merkittävä osa.

Vastatakseen asiakaspalautteisiin Qantas vähentää economy-paikkoja Airbus A380-koneissa, lisätäkseen bisnes ja premium economy-paikkoja.
Muutos koskee Euroopan, Aasian ja Yhdysvaltojen lentoja ja sen on määrä olla valmis vuoden 2020 loppuun mennessä.

Ja heille, jotka rakastavat nippelitietoja:

Maailman vilkkain lentoreitti vuonna 2015 oli Soul-Jeju; yli 11 miljoonaa matkustajaa.

Entäpä maailman suurin lentoyhtiö?
American Airlines vie voiton niin liikevaihdon, matkustajamäärän, laivaston kuin myös lentokohteiden osalta.

Mutta kun kyse on kohdemaista, joutuu AA luovuttamaan kunnian Turkish Airlinesille, joka lentää 120 eri maahan.

2016 vilkkain lentokenttä oli Atlanta-Hartsfied-Jackson 104,2 miljoonalla matkustajalla (HEL 17.1 miljoonaa).

Jos huomioon otetaan vain kansainväliset matkustajat, niin voiton vie Dubai; 83.1 miljoonaa matkustajaa.

Maailman täsmällisin lentoyhtiö samana vuonna oli Hawaiian Airlines (Finnair putosi sijalle 16, vuonna 2015 Finnair oli sijalla kuusi).

Vastaavasti Hainan Airlines oli lentoyhtiö, jolla oli eniten myöhästelyjä. Vain 30,3 % sen lennoista saapui aikataulussa.

Timo Kauppinen

 

Leena