Costa Smeralda lähti Suomesta

Costa Smeralda luovutettiin tänään asiakkaalle Meyer Turun telakalta ja 180 000 bruttovetoisuustonnin alus seilaa huomenna kohti Barcelonaa.

Smeralda on yksi kaikkein innovatiivisimpia, ja ehkäpä myös kauneimpia Turussa rakennettuja laivoja.

Aluksessa on nimikkobaari Aperol Spritzille.

”Costa Smeralda on jälleen yksi askel eteenpäin LNG:n käytölle risteilylaivoissa. Olimme ensimmäisten joukossa panostamassa LNG:hen ja asettamassa näin uutta suuntaa koko sektorille. Costa Group on investoinut viiteen uuteen LNG-alukseen osana panostustamme kestävään turismiin. LNG:n käyttö polttoaineena on innovaatio, joka selvästi vähentää ympäristövaikutuksiamme ilman, että joudumme tinkimään meille tärkeistä tarkoista turvallisuusvaatimuksistamme”, Costa Cruisesin toimitusjohtaja Neil Palomba sanoo. ”Costa Smeralda on myös tuotteena huomattava innovaatio. Italialainen vieraanvaraisuus on keskeinen brandimme osa, ja Smeralda kykenee lumoamaan sekä uudet että kokeneemmat matkustajat.”

Costa Smeralda on LNG-risteilylaivojen edelläkävijä ja yksi ensimmäisistä LNG-käyttöisistä matkustajalaivoista maailmassa. LNG:n käyttö poistaa pienhiukkaset ja rikkioksidit kokonaan laivan päästöistä ja vähentää huomattavasti typen oksidien ja hiilidioksidin määrää.

Saunasta on esteetön näkymä merelle.

Costa Smeralda on kuitenkin myös sisätiloiltaan läpimurtotuote, jonka italialainen suunnittelu ja innovatiiviset tilat suorastaan kutsuvat matkustajia viihtymään.

”Olemme käyttäneet kaiken tietomme, taitomme ja mielikuvituksemme tämän aluksen suunnittelussa ja rakentamisessa. Haluan erityisesti mainita laivan keskellä olevan Colosseon, joka on kolmen kannen avoin esiintymisalue, jossa on uusinta teknologiaa edustavat audio-visuaaliset laitteistot. Tilan rakentaminen vaati aivan erityistä suunnittelua ja rakentamista. Matkustajat varmasti nauttivat esityksistä tässä tilassa”, Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer visioi.

Costa Smeralda Turun saaristossa.

Costa Smeralda on todellinen älykäs kaupunki. LNG:n käytön lisäksi laivassa on monia uusia teknologioita sen ympäristöjalanjäljen pienentämiseksi. Päivittäinen juomavesi tuotetaan suoraan merivedestä suolanpoiston avulla. Laivan energiankulutus on saatu pieneksi muun muassa LED-valaistuksella, moottorien tuottaman lämmön keräämisellä, erittäin tehokkaalla rungon muodolla ja uuden sukupolven hisseillä, jotka palauttavat sähköä sähköjärjestelmään.

Jaa artikkeli:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Tilaa uutiskirjeemme

Liittymällä Ikkunapaikan postituslistalle, saat uutiskirjeen lehtien ilmestymisen välillä, noin 8 kertaa vuodessa.

Haluatko kirjautua ulos?
X