Espanjan matkailu panostaa nyt vahvasti vastuullisuuteen ja inklusiivisuuteen.
Yhtenä maailman johtavista matkailumaista Espanja tahtoo olla kehityksen kärjessä ja näyttää suuntaa kohti matkailun kestävää tulevaisuutta.
Kestävä kehitys on hyvinvoinnin edellytys
Käytännön ratkaisut kestävän matkailun haasteisiin ovat avainasemassa koko toimialalla. Espanjassa vieraili vuonna 2023 kaikkiaan 85,1 miljoonaa matkailijaa. Kun matkailu muodostaa 12,8 % maan BKT:stä ja 12,6 % kaikista maan työpaikoista, on merkitys hyvinvoinnille ja taloudelle selvä.
”Teemme pitkäjänteistä työtä kestävän matkailun hyväksi. Haluamme panostaa kestävyyteen sekä ympäristön, kulttuurin että sosioekonomisen vastuullisuuden näkökulmasta”, sanoo Bárbara Couto, Turespañan Deputy Underdirector for International Marketing.
”Ilmastonmuutos tuo eteemme uudenlaisia haasteita niin lyhyellä kuin pitkälläkin aikajänteellä. Euroopan unionin Next Gen EU -rahoituksen turvin toteutamme nyt uudenlaista, kestävämpään matkailuun tähtäävää strategiaa. Espanjassa on jo nyt esimerkiksi eniten Biosphere-kohteita sekä Blue Flag -sertifioituja rantoja koko maailmassa.”
Yli puolet maan sähköntuotannosta on Couton mukaan uusiutuvaa energiaa, ja Espanjan maapinta-alasta jopa 36 % on suojeltua aluetta.
Couto puhui aiheesta Tukholmassa 18.9.2024 järjestetyssä Pohjoismaiden ensimmäisessä Spain Talks – Caring for the Future -foorumissa, joka pureutui kestävän matkailun teemoihin näyttävän asiantuntijajoukon voimin.
Kenties näkyvin esimerkki Espanjan onnistumisista on globaali kärkisijoitus Top Sustainable Travel Destination -kategoriassa Lonely Planetin Best in Travel 2024 -listalla.
”Espanja on vihreän matkailun suunnannäyttäjänä ottanut suuria askeleita uusiutuvan energian käytön lisäämiseksi, sesongin ulkopuolisen matkailun edistämiseksi ja matkailun tuomiseksi myös vähemmän tunnettuihin kohteisiin”, toteaa Lonely Planetin Vice President Tom Hall, joka nähtiin Spain Talks -tapahtuman keynote-esiintyjänä.
Dataan pohjautuva päätöksenteko on tärkeää
Turespaña kertoo panostavansa erityisesti mitattavuuteen. Matkailun sosiokulttuuriset vaikutukset ovat juuri nyt pinnalla, ja on tärkeää perustaa toimenpiteet mitattuun tietoon. Matkailun paikallisten vaikutusten selvitystyötä on tehty UN Tourismin Measuring Sustainable Tourism (MST) -järjestelmän puitteissa.
”Mediassa on paljon hälyä aiheen ympärillä. Haluamme nousta sen yläpuolelle. Ilman yhtenäistä dataa ei voida tehdä luotettavia päätöksiä”, sanoo Turespañan tutkimusyksikön varajohtaja Julio López Astor.
”Tärkeitä kysymyksiä ovat esimerkiksi, kuinka voisimme pidentää kautta, jolloin suurien ihmismäärien tuoma paine tasaantuisi pidemmälle ajanjaksolle. Myös alueellisia eroja on tasattava.”
Julio López Astorin mukaan maantieteellisesti jopa 70 % Espanjasta on kansainvälisille matkailijoille vielä hyvin tuntematonta. Osana Turespañan uutta strategiaa onkin uusien alueiden tuominen paremmin matkailijoiden tietoisuuteen.
Hän nostaa esiin myös matkustamisen tapoihin vaikuttamisen. Maata pitkin matkustamisen lisäksi esimerkiksi pidemmät viipymät vähentävät matkustuksen hiilijalanjälkeä. Espanjan valtion rautatieyhtiö RENFE on kehittänyt junien reittiverkostoa merkittävästi ja valtio subventoi junamatkustuksen kustannuksia.
”Kyse ei ole siitä, että kestävyysnäkökulmasta olisi absoluuttinen tarve matkustaa tulevaisuudessa vähemmän, vaan siitä, kuinka se voidaan tehdä viisaammin.”
Sertifikaatit rakentavat luottamusta
Mistä tunnistaa vastuullisen matkakohteen tai matkailuyrityksen? Vastuullisuusviestinnässä nähdään paljon myös viherpesua, mutta vakioidut sertifiointijärjestelmät helpottavat rakentamaan luottamusta.
Esimerkiksi Turismo Gran Canarialla on kansainvälinen Biosphere-sertifikaatti, jonka voi saada vain, jos kaikki kestävän kehityksen osa-alueet on huomioitu ohjelman edellytysten mukaisesti. Valtavia kävijämääriä joka vuosi vastaanottava saari tahtoo huomioida niin paikalliset kuin vieraatkin. Biosphere-sertifioinnin lisäksi myös yritystasolla erilaisten sertifikaattien prosenttiosuus kuuluu maailman kärkijoukkoon.
”Gran Canaria on pioneeri sekä yleisesti matkailussa että kestävässä matkailussa”, sanoo Turismo Gran Canarian edustaja Juan Fernando Suarez.
Espanjan kolmanneksi suurin kaupunki Valencia puolestaan kantaa tänä vuonna European Green Capital -titteliä. Kaupungin International PR & Market Manager Eva Fernandez kertoo sen näkyvän sekä imagotasolla että arkielämässä. Se, mikä on hyväksi paikallisille, on yleensä hyväksi myös vierailijoille.
”Vaikka Valencia on suurkaupunki, meillä on keskimääräistä enemmän viheralueita asukasta kohti. Panostamme myös julkiseen liikenteeseen.”
Inklusiivisuus osana vastuullista matkailua
Spain Talks -seminaarin keynote-puhuja, esteettömän matkailun asiantuntija Sanna Kalmari painottaa matkailun inklusiivisuutta ja yksilöllisten tarpeiden huomioimista. Kyse ei ole marginaali-ilmiöstä, vaan aihe koskettaa tavalla tai toisella varsin suurta matkailijajoukkoa.
”Jopa 20–25 % matkailijoista tarvitsee jonkinlaisia esteettömyysratkaisuja matkansa aikana, olipa kyse rampeista, hisseistä, tarkoituksenmukaisesta valaistuksesta tai viestinnällisistä tarpeista”, sanoo Kalmari.
Kaikkein tärkeimpänä inklusiivisuustekijänä Kalmari pitää viestintää ja yksityiskohtaisen tiedon välittämistä jo ennen matkaa. Täsmällisellä kohdetiedolla, videoilla ja kuvilla voidaan helpottaa matkan suunnittelua merkittävästi. Hyvinkin pienet yksityiskohdat saattavat Kalmarin mukaan ratkaista kohdevalinnan: vaikka hotellissa olisi ramppi, onko luotettavasti tiedossa, että vastassa ei ole liian korkeita kynnyksiä?
”Ennen matkan varaamista on voitava olla täysin varma, että esteettömyys on mahdollista matkan jokaisessa vaiheessa.”
Espanjaa Kalmari pitää pitkän kokemuksensa pohjalta ensiluokkaisena esteettömän matkailun kohteena.
”Espanjassa on helppo luottaa, että esteettömyyttä tarvitsevan matkailijan perustarpeet järjestyvät. Se antaa mahdollisuuden keskittyä olennaiseen – elämyksiin ja matkasta nauttimiseen.”
Turespañan Spain Talks: Caring for the Future, the Tourism & Sustainability Forum for the Nordic Countries -tapahtuman 18.9.2024 järjestivät yhteistyössä Tukholman, Helsingin, Oslon ja Kööpenhaminan Espanjan matkailutoimistot. Tukholman Spain Talks on osa Turespañan pidempää tapahtumasarjaa, jonka foorumeja on järjestetty Tukholman lisäksi myös Lontoossa, Milanossa, Pariisissa ja New Yorkissa.
Jaa artikkeli: